Fler företag sätter konkreta klimatmål och antalet bolag som följer Global Reporting Initiatives redovisningsprinciper har ökat markant de senaste åren. Samtidigt får var femte undersökt företag noll poäng i Large Cap-rapporten, där 2050 undersökt transparensen i storbolagens klimatarbete.
För fjärde gången sedan 2013 släpper 2050 Large Cap, en rapport som undersöker transparensen hos företagen på Stockholmsbörsen. Transparens i klimatarbetet är nödvändig för att investerare, kunder och övriga intressenter ska kunna fatta medvetna beslut samtidigt som klimatpåverkan minskas. Det är tydligt att många företag har höjt sin ambitionsnivå och stora förändringar har skett över tid. På bara fyra år har andelen bolag som redovisar sina utsläpp av växthusgaser enligt GHG-protokollet gått från en av fyra till tre av fyra. Dessutom blir företagen tydligare med sina målsättningar och klimatambitioner.
60 procent av företagen med högst transparens tillhör sektorn konsumentvaror. Lägst nivå av transparens uppvisar bolagen som arbetar med olja, gas och telekom. 20 procent av de undersökta företagen gick poänglösa och de flesta nollpoängarna finns inom finanssektorn.
Högst poäng i undersökningen fick Husqvarna Group och Swedish Match. Tack vare maxpoäng i alla underkategorier som ingick i den slutliga värderingen, förutom TCFD:s rekommendationer, hamnade de båda på 95 poäng. Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager på Husqvarna Group, gläds åt placeringen.
- Klimatfrågan är vår största utmaning och viktig för oss eftersom den största andelen av våra utsläpp uppstår när produkterna används. Att minska klimatpåverkan är en av frågorna vi arbetar med inom ramen för Sustainovate, vårt sätt att integrera hållbarhet i affären och samtidigt skapa positiva effekter för människor och miljö. Målen spelar en viktig roll i vår kommunikation vilket gör att vi kan vara tydliga och transparanta i vårt arbete och i resultaten. Det skapar trovärdighet och en förutsättning för en bra relation med våra intressenter. Vi är stolta över att vårt arbete uppmärksammas men det här är bara början, säger Åsa.
Samtidigt som rapporten presenteras pågår klimatförhandlingarna under COP 24 i Katowice, Polen. Markus Ekelund, vd på 2050, som är på plats för Hagainitiativets räkning är positiv till näringslivets inställning.
- Företagen på plats i Katowice är frustrerade över hur svårt det är att ens få till ett tydligt uttalande om hur viktig klimatfrågan är. Mer positivt är att allt fler är överens om att tekniken för att klara 1,5‑gradersmålet idag finns tillgänglig. I stort finns även nödvändig finansiering tillgänglig. Det som återstår är att på ett smart sätt matcha kapitalet med effektiva åtgärder, vilket sker i allt fler dialoger mellan olika parter för egna överenskommelser. När vi frågar de internationella företagen på plats kan vi konstatera att de också förstått vikten och fördelarna av att satsa på nollutsläpp, så svenska företag kan inte luta sig tillbaka, säger Markus.
För mer information, vänligen kontakta:
Markus Ekelund, vd 2050, markus.ekelund@2050.se
Rebecka Wulfing, kommunikationsansvarig 2050, rebecka.wulfing@2050.se