Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit. Den finns till för att uppnå bland annat avskaffande av extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa samt att lösa klimatkrisen till 2030. Alla kan bidra; nationer, medborgare och företag. Läs vad kollegerna Mats Tedenvall och Elisabeth Axelson skriver om de Globala målen.
Vad är de Globala målen?
- I september 2015 antog FN:s medlemsstater Agenda 2030 för hållbar utveckling. Agendan är en handlingsplan och innehåller 17 mål som populärt kallas för de Globala målen. Agendan kan ses som en världsomfattande affärsplan där målen beskriver vägen till ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart samhälle. Målen togs fram i en av de mest inkluderande processerna i FN:s historia. De är Milleniemålens efterträdare och riktar sig inte endast till regeringar utan till alla aktörer i alla länder. De Globala målen ska uppnås till 2030 vilket betyder att det är två tredjedelar kvar. Den senaste visionen som lanserades på SDG Summit i september betonade att nu är det dags för ”the decade of delivery”.
Hur kan de Globala målen vara en affärsmöjlighet?
- Agenda 2030 med de Globala målen innebär en stor omställning för samhället där flera nya lösningar i form av tjänster och produkter kommer att krävas och samtidigt kommer gamla ohållbara lösningar behöva fasas ut. De Globala målen hjälper företag att se vilka lösningar som kommer att efterfrågas allt mer i samhället och på så sätt presenteras flera nya affärsmöjligheter. Många av målen innebär synergieffekter där uppfyllandet av ett mål bidrar till att fullgöra delar av andra mål. Men de Globala målen innehåller också en del målkonflikter som inte går att bortse ifrån. För dessa krävs en svår balans mellan olika intressen såvida inte innovationsrika företag (eller andra aktörer) hittar lösningar på målkonflikterna.
De Globala målen har också bidragit till att skapa ett engagemang för hållbarhet bland många företag och till viss del även bland allmänheten. Detta ökar inte bara efterfrågan på hållbara lösningar utan även acceptansen för ny lagstiftning som krävs för att leda samhället i linje med Agenda 2030.
Företag kan även se de Globala målen ur ett riskperspektiv. Med hjälp av dem kan de minska på mindre hållbara aktiviteter som till exempel farliga utsläpp eller dåliga arbetsförhållanden i leverantörskedjan och på så sätt minimera risken för oförutsedda framtida kostnader.
Agenda 2030 har blivit det globala gemensamma språket för hållbarhet och nästan alla företag bidrar på något sätt till något mål.
Hur börjar ett företag att arbeta med de Globala målen?
- Det första steget är att sätta sig in i och förstå alla 17 mål och åtminstone få en känsla för 169 delmålen. Därefter identifieras hur företaget påverkar de Globala målen genom hela värdekedjan. Det handlar om att kartlägga både den negativa påverkan företag kan ha på målen, och vilka positiva bidrag företaget ger till målen. Med denna kunskap är företaget redo att sätta konkreta mål och utarbeta en strategi för att nå dem. Ofta krävs det att stora delar av verksamheten integreras i arbetet med att genomföra strategin. Slutligen är det viktigt att kommunicera resultat, fokus, ambitioner och mål så att företagets intressenter kan fatta informerade och hållbara beslut, själva och i samverkan med företaget. Just samverkan är något som Agenda 2030 uppmuntrar till för att vi ska nå våra gemensamma mål.