- This Event has passed.
Hållbarhet för ekonomer och beslutsfattare – så påverkar hållbarhet affären och lönsamheten
Denna utbildning handlar om hur hållbarhet och hållbarhetsarbete påverkar affären och lönsamheten. Utgångspunkten är hur du kan använda samma metodik som traditionellt används för att bedöma investeringar, fast applicerat på hållbarhetsområdet. Du får lära dig att värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i den traditionella resultat- och balansräkningen. Vi går igenom hur hållbarhetssatsningar kan leda till direkta effekter som kostnadsbesparingar och ökad försäljning, samt indirekta effekter som ökad kundlojalitet, stärkt varumärke och medarbetarengagemang. Utbildningen hålls i samarbete med Aktuell Hållbarhet.
Om utbildningen
Hållbarhet är en naturlig del av den strategiska agendan i de flesta företag idag. För att gå från strategi till handling och göra större satsningar krävs dock välgrundade beslutsunderlag med siffror på hur företagets intäkter och kostnader påverkas. Denna utbildning syftar till att du ska lära dig hur du kan omsätta ett hållbarhetsprojekt till affärsvärde.
Du får lära dig:
- Hur olika typer av hållbarhetsprojekt och hållbarhetsarbete generellt påverkar lönsamheten i olika branscher
- En metodik för att mäta hur hållbarhetsarbete påverkar lönsamheten
- Hur du kan värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i resultat- och balansräkningen
- Hur hållbarhetssatsningar leder till kostnadsbesparingar
- Hur mycket försäljningen ökar om ni erbjuder mer hållbara produkter och tjänster
- Hur kundlojalitet, varumärke och medarbetarengagemang påverkas av er hållbarhetsimage
- Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter
- Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
- Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering
Utbildningen riktar sig till:
Denna utbildning vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma och till deltagare som minst besitter grundläggande ekonomiska kunskaper, till exempel:
- Ekonomer och business controllers
- Konsulter inom affärsutveckling
- Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär
Mål med utbildningen
Att ge deltagaren:
- Ramverk och metodik för att bygga upp systematik för att utvärdera även hållbarhetsdimensionerna i sitt strategiska beslutsfattande
- Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde
Datum och tid: 2 september, 9.00-17.00
Plats: Stockholm (genomförs online om omständigheterna kring covid-19 så kräver)
Pris: 8 900 kr exkl. moms
Mer information >>
Kursledare
Katarina Wangler Björk
Katarina Wangler Björk är rådgivare och facilitator på 2050 med fokus på hållbar affärsutveckling. Hon har en lång bakgrund som konsult inom affärsutveckling, innovation, digital transformation och förändringsledning. Katarina har även arbetat på EY Advisory Nordics i en position som Head of Innovation and Design, med fokuserat ansvar på de globala målen och hållbara affärsmodeller. Hon har stor vana av att facilitera workshops i strategiutveckling, scenario- och omvärldsanalys, syftesdriven transformation och hållbara affärsmodeller, kundbeteenden och design thinking.
Victor Norberg
Victor Norberg är konsult på 2050 med huvudfokus inom hållbar och kunddriven affärs- och strategiutveckling. Han är van facilitator av events, workshops, lednings- och expertintervjuer som verktyg för att skapa strategiska beslutsunderlag kopplat till hållbarhetsfrågor. Victor är utbildad ingenjör med en kompletterande internationell MBA, som bland annat inneburit arbete med att hjälpa Volkswagen Commercial Vehicles att integrera hållbarhet i sin strategi.
Program
09.00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare
09.30 Vad är ett hållbarhetsarbete och när är det lönsamt?
Exempel på hur företags hållbarhetsaktiviteter kan kopplas till ekonomiska resultat.
10.00 Metodik del 1 – Direkta effekter
Vi går igenom hur direkta effekter av hållbarhetsarbetet kan värderas i resultat- och balansräkningen eller i en investeringskalkyl genom:
- Kostnadsbesparingar – på vilka sätt hållbarhetsinitiativ kan vara lönsamma för både dig, dina kunder och dina leverantörer
- Att möta befintliga och potentiella kundkrav – hur ett ökat hållbarhetsarbete kan öppna nya dörrar med ökat kundvärde, exempelvis vid offentlig upphandling
10.30 Fika
10.50 Fortsättning Metodik del 1 – Direkta effekter
Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter – och hur vi sätter ett värde på det
12.00 Lunch
13.00 Metodik del 2 – Indirekta effekter
Vi går hur igenom andra delen av metodiken – hur indirekta effekter av hållbarhetsarbetet kan värderas i resultat- och balansräkningen eller i en investeringskalkyl.
- Hur vi kan värdera hur hållbarhet påverkar varumärket, kundlojalitet och innovationsgrad
- Hur hållbarhet påverkar medarbetarengagemang och vad det är värt
14.50 Paus
15.10 Fortsättning Metodik del 2 – Indirekta effekter
- Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
- Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering
16.10 Hållbara strategier
- Hur företagets hållbarhetsinsatser påverkar företagets långsiktiga strategi
- Finns det strategiska vägval att göra utifrån de direkta och indirekta effekter hållbarhetsarbetet har?
16.45 Sammanfattning och avslut
17.00 Kursen avslutas