Den 3 december arrangerade 2050 en politikerdebatt inför valet 2022. I fokus var en av väljarnas viktigaste frågor – klimatet. Syftet med debatten var att ställa frågor rakt på sak inom ett antal sakområden med avstamp i de svenska klimatmålen.
Väljarna efterfrågar tydliga besked om vad partierna verkligen vill göra, och 2050’s moderatorer ställde därför ett flertal raka ja och nej frågor till politikerna inom generella klimatfrågor, samt med fokus på transporter, livsmedelssektorn, skogen, industrin och energifrågor. För att sätta ramen för debatten bad vi två företagsrepresentanter att beskriva vilka förväntningar de har på politiken inför nästa val.
Vilka behov ser näringslivet?
Båda näringslivsrepresentanterna lyfte behovet av ledarskap från politiken där övergripande mål konkretiseras och det blir tydligt vad som behöver göras till vilken tidpunkt. Visioner i all ära, men nu gäller det att kavla upp ärmarna, att gå från ord till handling och walk the talk. Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord, tryckte på behovet av hjälp med elektrifieringen och utrullningen av den massiva infrastruktur som behövs. För tunga fordon behövs fortfarande biodrivmedel och det är en utmaning att behöva sitta med andan i halsen varje höst under budgetprocessen för att man inte vet hur mycket biodrivmedel kommer att kosta nästkommande år, på grund av osäkerheten runt skattefrågan. Lars Lundström, hållbarhetschef på H2GreenSteel, ansåg att politiken bör se de stora investeringar som rullar ut i Norrland som ett nationellt intresse. De mindre kommunerna klarar inte att själva ta all finansiering för att utveckla kommunerna så att de blir attraktiva platser att bo och verka på. Det är inte bidrag som behövs utan investeringsstöd där pengarna kommer att betalas tillbaka. Lars lyfte också behovet av att tillståndsansökningar måste gå snabbare, att investeringarna kräver massor med förnybar energi samt behovet av satsningar på logistik och infrastruktur. Därtill är det viktigt att politiken arbetar för ett ordentligt pris på koldioxid inom EU för att skapa rimliga konkurrensvillkor.
Stundtals eniga politiker
Politikerna visade emellanåt på stor enighet, till exempel att det finns en övervägande parlamentarisk majoritet för skärpta styrmedel för att kunna nå de svenska klimatmålen. De flesta partier ansåg också att det klimatpolitiska målet för transportsektorn på 70% reduktion till 2030 ska vara kvar, även om inte svaren var överväldigande konkreta. Publiken var däremot tydlig med att nyckelfaktorer för omställningen av den tunga sektorn är ökad takt i elektrifieringen, tillgång till biodrivmedel samt skatter och lagstiftning. Intresset för köttskatt var relativt ljummet från politiken och även om några politiker lyfte behovet av att minska köttkonsumtionen så diskuterades inte några specifika styrmedel. Hela panelen var ense om att bioenergi är positivt, men i frågan om styrmedel för förnybar energi är partierna som bekant betydligt mer oense. Att tillståndsprocesserna generellt måste gå mycket fortare var panelen rörande överens om.
Utdrag från diskussionerna
(M) poängterade vikten av att skapa förutsättningar för industrin att utveckla klimatsmarta lösningar som kan exporteras. ( C) höll med i sak men påpekade att det är farligt med enskilda gullegrisar i politiken eftersom de riskerar att andra lösningar inte får möjlighet att utvecklas. Och även om det kanske känns lite coolare att fokusera på revolution, så är evolutionär utveckling i industrin minst lika viktigt. (MP) lyfte kreditgarantier som ett mycket viktigt verktyg där staten kan vara med och dela riskerna med industrin. (S) lyfte europeiska gränsjusteringsmekanismer som viktigt för att stötta företag som går före. (SD) uttryckte oro för alla projekt som nu stöttas av statliga medel, exempelvis Hybrit och H2GreenSteel då dessa innebär stora risker för skattebetalarna. (L) var tydliga med att de gärna kan tänka sig en höjd koldioxidskatt, så länge andra skatter sänks i motsvarande grad.
Överlag blev samtalet spänstigt och det blir intressant att följa upp om partierna står fast vid dessa ståndpunkter inför nästa års val.
Medverkande politiker:
- Marlene Burwick (S), riksdagsledamot
- Erik Östman (M), kommunpolitiker Linköping
- Margareta Fransson (MP), riksdagsledamot
- Muharrem Demirok ( C), riksdagskandidat
- Patrik Karlson (L), ordförande för Liberalerna Östergötland
- Martin Kinnunen (SD), riksdagsledamot
Medverkande näringslivsrepresentanter:
- Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef PostNord
- Lars Lundström, hållbarhetschef H2 Green Steel
Moderatorer:
- Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap och vetenskaplig rådgivare på 2050
- Malin Forsgren, Partner 2050