Den 3 december arran­gerade 2050 en poli­ti­ker­debatt inför valet 2022. I fokus var en av väljarnas vikti­gaste frågor – klimatet. Syftet med debatten var att ställa frågor rakt på sak inom ett antal sakom­råden med avstamp i de svenska klimatmålen. 

Väljarna efter­frågar tydliga besked om vad partierna verk­ligen vill göra, och 2050’s mode­ra­torer ställde därför ett flertal raka ja och nej frågor till poli­ti­kerna inom gene­rella klimat­frågor, samt med fokus på trans­porter, livs­me­dels­sektorn, skogen, indu­strin och ener­gi­frågor. För att sätta ramen för debatten bad vi två före­tags­re­pre­sen­tanter att beskriva vilka förvänt­ningar de har på poli­tiken inför nästa val.

Vilka behov ser närings­livet?
Båda närings­livs­re­pre­sen­tan­terna lyfte behovet av ledarskap från poli­tiken där över­gri­pande mål konkre­ti­seras och det blir tydligt vad som behöver göras till vilken tidpunkt. Visioner i all ära, men nu gäller det att kavla upp ärmarna, att gå från ord till handling och walk the talk. Sofia Leffler Moberg, håll­bar­hetschef på PostNord, tryckte på behovet av hjälp med elekt­ri­fi­e­ringen och utrull­ningen av den massiva infra­struktur som behövs. För tunga fordon behövs fort­fa­rande biodriv­medel och det är en utmaning att behöva sitta med andan i halsen varje höst under budget­pro­cessen för att man inte vet hur mycket biodriv­medel kommer att kosta näst­kom­mande år, på grund av osäker­heten runt skat­te­frågan. Lars Lund­ström, håll­bar­hetschef på H2GreenSteel, ansåg att poli­tiken bör se de stora inve­ste­ringar som rullar ut i Norrland som ett natio­nellt intresse. De mindre kommu­nerna klarar inte att själva ta all finan­siering för att utveckla kommu­nerna så att de blir attraktiva platser att bo och verka på. Det är inte bidrag som behövs utan inve­ste­ringsstöd där pengarna kommer att betalas tillbaka. Lars lyfte också behovet av att till­stånds­an­sök­ningar måste gå snabbare, att inve­ste­ringarna kräver massor med förnybar energi samt behovet av sats­ningar på logistik och infra­struktur. Därtill är det viktigt att poli­tiken arbetar för ett ordentligt pris på koldioxid inom EU för att skapa rimliga konkurrensvillkor.

Stundtals eniga poli­tiker
Poli­ti­kerna visade emel­lanåt på stor enighet, till exempel att det finns en över­vä­gande parla­men­tarisk majo­ritet för skärpta styr­medel för att kunna nå de svenska klimat­målen. De flesta partier ansåg också att det klimat­po­li­tiska målet för trans­port­sektorn på 70% reduktion till 2030 ska vara kvar, även om inte svaren var över­väl­di­gande konkreta. Publiken var däremot tydlig med att nyckel­fak­torer för omställ­ningen av den tunga sektorn är ökad takt i elekt­ri­fi­e­ringen, tillgång till biodriv­medel samt skatter och lagstiftning. Intresset för kött­skatt var relativt ljummet från poli­tiken och även om några poli­tiker lyfte behovet av att minska kött­kon­sum­tionen så disku­te­rades inte några specifika styr­medel. Hela panelen var ense om att bioe­nergi är positivt, men i frågan om styr­medel för förnybar energi är partierna som bekant betydligt mer oense. Att till­stånds­pro­ces­serna gene­rellt måste gå mycket fortare var panelen rörande överens om.

Utdrag från diskus­sio­nerna
(M) poäng­terade vikten av att skapa förut­sätt­ningar för indu­strin att utveckla klimats­marta lösningar som kan expor­teras. ( C) höll med i sak men påpekade att det är farligt med enskilda gulle­grisar i poli­tiken eftersom de riskerar att andra lösningar inte får möjlighet att utvecklas. Och även om det kanske känns lite coolare att fokusera på revo­lution, så är evolu­tionär utveckling i indu­strin minst lika viktigt. (MP) lyfte kredit­ga­rantier som ett mycket viktigt verktyg där staten kan vara med och dela riskerna med indu­strin. (S) lyfte euro­peiska grän­sju­ste­rings­me­ka­nismer som viktigt för att stötta företag som går före. (SD) uttryckte oro för alla projekt som nu stöttas av statliga medel, exem­pelvis Hybrit och H2GreenSteel då dessa innebär stora risker för skat­te­be­ta­larna. (L) var tydliga med att de gärna kan tänka sig en höjd koldi­ox­idskatt, så länge andra skatter sänks i motsva­rande grad.

Överlag blev samtalet spänstigt och det blir intressant att följa upp om partierna står fast vid dessa stånd­punkter inför nästa års val.

Medver­kande politiker:

  • Marlene Burwick (S), riksdagsledamot
  • Erik Östman (M), kommun­po­li­tiker Linköping
  • Margareta Fransson (MP), riksdagsledamot
  • Muharrem Demirok ( C), riksdagskandidat
  • Patrik Karlson (L), ordfö­rande för Libe­ra­lerna Östergötland
  • Martin Kinnunen (SD), riksdagsledamot

 

Medver­kande näringslivsrepresentanter: 

  • Sofia Leffler Moberg, håll­bar­hetschef PostNord
  • Lars Lund­ström, håll­bar­hetschef H2 Green Steel

 

Mode­ra­torer:

  • Mikael Karlsson, docent i miljö­vetenskap och veten­skaplig rådgivare på 2050
  • Malin Forsgren, Partner 2050