Tillsammans med Linköping universitet bedriver 2050 forskningsprojektet AI-Powered Carbon Border Adjustments. Syftet med projektet är att undersöka hur Artificiell intelligens (AI) kan användas för att förhindra koldioxidläckage i EU:s utsläppshandelssystem. Inom forskningsprojektet undersöker vi hur ett AI-system kan bidra till genomförandet av den av EU föreslagna gränsjusteringsmekanismen, Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). En prototyp ska tas fram och denna ska vara tillräckligt effektiv och tillförlitlig för att uppfattas som legitim av såväl internationella handelspartner som av näringslivet inom EU. Forskningsprojektet är finansierat av Vinnova, i samråd med Formas och Energimyndigheten, inom utlysningen ”AI i klimatets tjänst”. Som projektpartners medverkar Toyota Material Handling och Alfa Laval.
De tre huvudsakliga frågorna som forskningsprojektet ska besvara är:
- Hur ett AI-system kan designas som är kapabelt att framställa och validera livscykelanalyser och beräkningar av utsläpp för varor som produceras och sätts samman i Sverige, EU och i världen i stort, med tillräcklig precision och tillämpningsbarhet för att användas för gränsjusteringar av koldioxidutsläpp?
- Vilken typ, kvalitet och kvantitet av data kommer att krävas för att ladda ett sådant AI-system och möjliggöra tillförlitliga och opartiska livscykelanalyser.
- Vilka krav ställs på ett AI-system för att utsläppsberäkningarna ska anses som legitima, avseende transparens, likvärdighet behandling och effektivitet, i ett internationellt sammanhang och av industrin?
Forskningen kommer också ha beröring på frågor om hur ett sådant AI-system kan hantera osäkerhet, precision, tolkning av data och rättvisa.
Projektet kommer att pågå under tre år från till oktober 2021 till 2024. Det är uppdelad fem olika arbetsdelar som bl.a. omfattar datainsamling, utformning och utveckling av maskinlärningssystem och studier av legitimitet och genomförbarhet. Förhoppningen är att en prototyp kan tas fram som automatiskt kan göra livscykelanalys och beräkningar utifrån offentliga tillgängliga data om klimatavtryck såsom Environment Product Declaration liksom uppgifter om energisystemet i det aktuella tillverkningslandet.
Projektet ska bidra till att skapa mer transparens i redovisningen av ett stort antal produkter och på längre sikt underlätta för EU att införa importavgifter för koldioxid i linje med nuvarande WTO-regelverk.
2050 kommer under arbetet utveckla denna hemsida till att bli forskningsprojektets kommunikativa fönster. Ta del av forskningsansökan här och läs också en kortfattad beskrivning av EU:s gränsjusteringsmekanism här.