Till­sammans med Linköping univer­sitet bedriver 2050 forsk­nings­pro­jektet AI-Powered Carbon Border Adjust­ments. Syftet med projektet är att undersöka hur Arti­fi­ciell intel­ligens (AI) kan användas för att förhindra koldi­ox­id­läckage i EU:s utsläpps­han­dels­system. Inom forsk­nings­pro­jektet under­söker vi hur ett AI-system kan bidra till genom­fö­randet av den av EU före­slagna grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen, Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). En prototyp ska tas fram och denna ska vara till­räckligt effektiv och till­för­litlig för att uppfattas som legitim av såväl inter­na­tio­nella handels­partner som av närings­livet inom EU. Forsk­nings­pro­jektet är finan­sierat av Vinnova, i samråd med Formas och Ener­gi­myn­dig­heten, inom utlys­ningen ”AI i klimatets tjänst”. Som projekt­partners medverkar Toyota Material Handling och Alfa Laval.

De tre huvud­sakliga frågorna som forsk­nings­pro­jektet ska besvara är:

  • Hur ett AI-system kan designas som är kapabelt att fram­ställa och validera livscy­ke­la­na­lyser och beräk­ningar av utsläpp för varor som produ­ceras och sätts samman i Sverige, EU och i världen i stort, med till­räcklig precision och tillämp­nings­barhet för att användas för grän­sju­ste­ringar av koldioxidutsläpp?
  • Vilken typ, kvalitet och kvan­titet av data kommer att krävas för att ladda ett sådant AI-system och möjliggöra till­för­litliga och opar­tiska livscykelanalyser. 
  • Vilka krav ställs på ett AI-system för att utsläpps­be­räk­ningarna ska anses som legitima, avseende trans­parens, likvär­dighet behandling och effek­ti­vitet, i ett inter­na­tio­nellt sammanhang och av industrin?

Forsk­ningen kommer också ha beröring på frågor om hur ett sådant AI-system kan hantera osäkerhet, precision, tolkning av data och rättvisa.

Projektet kommer att pågå under tre år från till oktober 2021 till 2024. Det är uppdelad fem olika arbets­delar som bl.a. omfattar datain­samling, utformning och utveckling av maskin­lär­nings­system och studier av legi­ti­mitet och genom­för­barhet. Förhopp­ningen är att en prototyp kan tas fram som auto­ma­tiskt kan göra livscy­ke­la­nalys och beräk­ningar utifrån offentliga till­gängliga data om klimatav­tryck såsom Envi­ronment Product Decla­ration liksom uppgifter om ener­gi­sy­stemet i det aktuella tillverkningslandet. 

Projektet ska bidra till att skapa mer trans­parens i redo­vis­ningen av ett stort antal produkter och på längre sikt under­lätta för EU att införa import­av­gifter för koldioxid i linje med nuva­rande WTO-regelverk. 

2050 kommer under arbetet utveckla denna hemsida till att bli forsk­nings­pro­jektets kommu­ni­kativa fönster. Ta del av forsk­nings­an­sökan här och läs också en kort­fattad beskrivning av EU:s grän­sju­ste­rings­me­kanism här.