Det har gått tre år sedan Science Based Targets initiative (SBTi) lanserade FLAG, en vägledning för att stötta markintensiva sektorer på vägen mot Parisavtalet och 1,5 °C. 2050:s FLAG-expert Kajsa Kihlberg skriver om vad har hänt sedan dess och vilka lärdomar vi har dragit.
Vad är FLAG?
FLAG (Forest, Land and Agriculture Guidance) utvecklades av SBTi för att möta behovet av att sätta klimatmål på markrelaterade utsläpp, som står för cirka 22 % av de globala växthusgasutsläppen. Tillsammans med GHG Protocol’s Land Sector and Removals Guidance har de satt ett efterlängtat fokus på markrelaterade utsläpp och potentiell kolinlagring i värdekedjan – ett avgörande steg om vi ska kunna möta den växande efterfrågan på landintensiva produkter och samtidigt nå Parisavtalet.
“FLAG markerar en vändpunkt. Guiden har snabbt utvecklats till en avgörande vägledning från SBTi som inte bara tydliggör markrelaterade utsläpp, utan också hjälper företag att omvandla ambition till handling, och därigenom stärka sin klimatstrategi för en 1,5 °C-framtid.”
– Kajsa Kihlberg, FLAG-expert på 2050 Consulting
Viktiga insikter
Under de senaste tre åren har vi på 2050 Consulting stöttat flera nordiska företag i att tolka och tillämpa FLAG-vägledningen. Utifrån dessa erfarenheter kan vi dra flera slutsatser:
- Nya arbetssätt
Att sätta FLAG-mål kräver nya typer av data och beslut, vilket i sin tur innebär fler interna dialoger och ökad förankring inom företaget. Detta leder till en bättre förståelse för målet och dess olika komponenter, och därmed för hur det kan uppnås. - Bortom livsmedelssektorn
Även om de flesta företag med godkända FLAG-mål hittills har varit verksamma inom livsmedelssektorn, ser vi nu ett växande intresse från andra branscher – exempelvis textil och detaljhandel. Det understryker vikten av att alla företag ser över sina värdekedjor och eventuella markrelaterade utsläpp. - Kartläggning av markrelaterade utsläpp som katalysator
Att kartlägga ett företags markrelaterade aktiviteter är inte bara nödvändigt, det hjälper också till att identifiera de största utsläppskällorna och lägga grunden för en robust omställningsplan med fokus på värdekedjan. Det främjar dialog och samarbete, kopplar samman transformation i värdekedjan med marknadsincitament och gör data till ett verktyg för att visa på framsteg.
“I en värld med föränderliga regelverk och osäkerheter ger SBTi företagen en tydlig, vetenskapligt baserad ambitionsnivå över hela värdekedjan, i linje med 1,5 °C-strategin. Att ansluta sig till SBTi visar inte bara att företaget är i linje med Parisavtalet, utan också på en beslutsamhet att driva ambitiös förändring genom hela sin värdekedja.”
– Kajsa Kihlberg, FLAG-expert på 2050 Consulting
Vägen framåt
Under de senaste åren har SBTi gått från att vara ett ramverk för pionjärer till att bli en ny standard för näringslivet. Idag har många företag redan satt, eller är på god väg att sätta validerade FLAG-mål.
I takt med denna utveckling står många företag inför nästa utmaning, att leverera på sina åtaganden. Det kräver att man går från ambition till handling och tar fram en trovärdig omställningsplan som inte bara kartlägger värdekedjan, utan också identifierar och genomför åtgärder som är både klimatmässigt effektiva och ekonomiskt hållbara, samtidigt som biologisk mångfald bevaras.
En robust omställningsplan gör det möjligt för företag att fokusera på de åtgärder som verkligen gör skillnad, de som leder till meningsfulla utsläppsminskningar i hela värdekedjan. Den ger inte bara en tydlig väg mot att uppnå de vetenskapsbaserade målen, utan också en grund för långsiktig motståndskraft och konkurrenskraft.
Är du intresserad av att sätta ett Science Based Target eller vill veta mer om hur man utvecklar en omställningsplan?
Kajsa Kihlberg
Seniorkonsult på 2050
Detta inlägg är en del av 2050 belyser , en serie där vi lyfter aktuella frågor inom hållbarhet och näringsliv. Vill du veta mer om hur ditt företag kan navigera i det förändrade regelverket? Kontakta oss på 2050!