Kommunicera
En viktig del i omställningsresan är att kommunicera företagets framgångar på ett transparent sätt.
Stora omvärldsförändringar gör att behovet av en särskild hållbarhetskompetens i kommunikationsarbetet ökat. Nya EU-regler, det så kallade Green-Claims direktivet, innebär att det kommer att krävas betydligt mer arbete från företagens sida för att kunna backa upp det som de kommunicerar om sin produkts miljöfördelar.
Våra experter hjälper företag att utforma kommunikationen så den överensstämmer med de nya reglerna.
Kvalitetssäka din kommunikationsstrategi
Kraven på hållbarhetskommunikation i marknadsföringssyfte skärps i och med de nya EU-direktiven Green Claims och Empowering Consumers in the Green Transition. Syftet med de båda direktiven är att stärka konsumenternas möjlighet att bidra till omställningen när de handlar och att stärka de aktörer som är seriösa i sin kommunikation. De två direktiven omfattar dels krav på hur budskapen får utformas, dels hur företagen behöver bevisa dessa budskap. 2050 kan stötta med budskapsplattform, utformning av budskap och /eller med de underlag och beräkningar som behövs för att bevisa att påståendena stämmer.
Rådgivning hållbarhetskommunikation
Många företag känner sig osäkra på vad som kan anses vara ”grönmålning” och låter hellre bli att kommunicera än att ta risken att anklagas för det. Nackdelen är att man missar en viktig möjlighet att driva på utvecklingen i samhället samt positionera det egna företaget. För att 2050 erbjuder rådgivning per timme med någon av våra kommunikations- och hållbarhetsexperter för att stämma av att den tänkta kommunikationen överensstämmer med lagstiftningen.
Kommunikationsstöd Klimatfinansiering
Det är viktigt att företag som bidrar med klimatfinansiering och kolinlagring utanför sin egen värdekedja kommunicerar det. Det finns idag många relevanta riktlinjer och krav som gör arbetet snårigt. De företag som bidrar till våra Impact Fonder får hjälp med att uttrycka sitt budskap kring klimatfinansiering utifrån krav relevanta standarder och lagkrav. De inkluderar Marknadsföringslagen, ICC:s Marknadsföringskod, CSRD och Krav från SBTi, PAS2060, ISO samt andra frivilliga certifieringar som behöver tas hänsyn till.
Utöver detta erbjuder vi stöd att formulera och/eller kvalitetssäkra kundspecifika budskap för att öka mervärdet av klimatfinansiering & kolinlagring samtidigt som greenwashing undviks. Kommunikationen kan anpassas till olika målgrupper och kanaler.
Hållbarhetsrapportering CSRD / GRI – Struktur, innehåll och kommunikation
Allt mer fokus läggs på hållbarhetsrapporteringen. De rapporter som företagen tar fram behöver därför vara kommunikativa, transparenta och tydliga samtidigt som de uppfyller de omfattande krav som ställs på innehåll och struktur. Vi stöttar våra kunder med att framtagandet av hållbarhetsrapporen genom hela processen, från insamling av data, framtagande av struktur, till textframställan och vid behov layout och formgivning. Detta gäller oavsett vilken standard ni rapporterar enligt eller om ni valt ett helt eget upplägg.
Utbildning hållbarhetskommunikation
Att ge bolag och koncerner rätt kompetens för att hantera de nya direktiven för hållbarhetskommunikation är ett viktigt steg för att utforma en effektiv kommunikation. Vi genomför företagsanpassade utbildningar och workshops för större och mindre grupper där vi går igenom grunderna i hållbarhetskommunikation, vad de nya kraven innebär och vad ni behöver göra för att anpassa er efter dem.
Påverka dina intressenter
2050 hjälper företag och andra organisationer att analysera politiska förutsättningar och samverka med politiken för att skynda på omställningen till en planet i balans med långsiktigt hållbara affärer. Vi ger råd och stöd i kommunikation med beslutsfattare och andra aktörer och kring varumärkesstrategi och andra insatser, både i opinionsbildande syfte och för att bygga långsiktiga relationer. Vi tar utgångspunkt i vetenskap och har våra kunders hållbarhetsambitioner och lönsamhet som drivkraft.
Talare och moderator
2050:s experter kan agera som inspirationstalare, expertföreläsare, moderatorer och arrangörer av seminarier och rundabordssamtal för intern eller extern dialog. Vi arbetar från analys till genomförande , och ordnar även exempelvis workshops, debattartiklar och postning i sociala medier
Almedalen
Att anordna ett seminarium eller rundabordssamtal i Almedalen är ett bra sätt att lyfta era viktigaste samhällsfrågor. För att lyckas med eventet krävs dock gedigna förberedelser, rätt deltagare i panelen och ett tema som sticker ut. Våra konsulter har bred erfarenhet planera, genomföra och moderera seminarier med fokus på miljö, energi och klimat. Vi kan i dialog med er ta fram bra teman, boka paneldeltagare, boka lokal, hålla i teknik och förtäring, moderera och efterarbeta seminariet.