Sätt mål och strategi
Det är viktigt att sätta in hållbarhetsarbetet i ett större affärssammanhang. Vi stöttar i formuleringen av en tydlig ambition, definition av relevanta mål samt strategier för att ni ska bli framgångsrika i alla tre hållbarhetsdimensioner.
Tydliga mål och strategier blir en bra utgångspunkt för styrning och rapportering. Det underlättar prioritering och åtgärder i kommande steg. För att kunna analysera om företagets omställning är på rätt väg kan även vetenskapligt baserade mål hjälpa. Målen bör uppfyllas på ett hållbart sätt vilket kräver väl avvägda analyser av vilka åtgärder som behövs och när de kan genomföras. Alltfler företag sätter vetenskapligt baserade mål (ex Science Based Targets). Även resan mot Netto-noll är central och här hjälper vi dig hela vägen.
Vanliga områden vi hjälper våra kunder med:
Strategisk ambition och målsättning
Omställning börjar med ambition. Det kommer krävas stora förändringar för att nå hållbarhetsmålen. Det gör det viktigt för alla företag att hitta sin ambitionsnivå, i fråga om roll, ansvar och lösningar. Därför en bra startpunkt definiera företaget strategiska ambition. Vilket ansvar har vi och vilken roll ska vi spela för att nå hållbarhetsmålen? Vi på 2050 Consulting ger stöd i processen att hitta ambitionsnivån och sätta mål. Vi kan säkerställa att målet lever upp till att vara vetenskapligt relevant och samtidigt förankrat i verksamheten. Vi kan utveckla målet så att det uppfyller kriterierna satta av Science Based Target Initiative (SBTi) och kan bistå i processen för att få målet godkänt. När ni satt ert mål kan vi stötta er i processen att utveckla en trovärdig plan. Ofta inleds dock processen med att göra kartläggningar och nulägesanalyser som därefter tar oss vidare till en utvecklingsplan med hänsyn till ekonomi och genomförbarhet.
Net Zero
Resan mot globalt nettonoll är påbörjad, men än så länge skymtar vi bara foten av berget. En analogi kan vara utvecklingen av internet och digital teknik som förändrade nästan alla aspekter av hur organisationer bedriver verksamhet. Målet om nettonoll utsläpp av växthusgaser kommer i grunden förändra hur organisationer agerar, verkar och interagerar med sina nyckelintressenter; kunder, medarbetare och leverantörer. Nya affärsmodeller, cirkulära strategier och innovation kommer krävas för att nå målet.
2050 är en strategisk partner för företag oavsett var på resan ni befinner er. Vi arbetar affärsdrivet och hjälper er framtidssäkra er affärsmodell och ert värdeskapande.
Nature
I dagens affärslandskap blir ett ökat fokus på natur allt viktigare för hållbarhet och långsiktig framgång. Nu träder också de nya lagkraven på hållbarhetsrapportering i kraft – CSRD. Det betyder att företagen måste skaffa sig kunskap om hur deras verksamhet i hela värdekedjan påverkar naturen.
På 2050 är vi experter på klimat. Det är därför naturligt att stötta våra kunder med att hitta synergier i arbetet med klimat och andra hållbarhetsaspekter. Vi ser att det finns tydliga vinster att göra genom att samordna arbetet, inte minst för att bromsa förlusten av biologisk mångfald och ge möjlighet för ekosystemen att fortsätta tillhandahålla viktiga tjänster som mat, virke, ren luft, vatten och motståndskraft mot naturkatastrofer och klimatförändringar.
Strategier och åtgärdsplaner
Utifrån ambition och målsättning kan 2050, på olika sätt, stötta processen att utveckla strategier och konkreta åtgärdsplaner. Vi har lång erfarenhet av att ta fram hållbarhetsstrategier som är i linje med övergripande affärsstrategi och organisationsstruktur. Störst affärsnytta uppnås när hållbarhetsstrategierna är fullt integrerade i affärsstrategin. Mål för väsentliga hållbarhetsfrågor samt uppföljning behöver samordnas med andra processer och rutiner. Vi säkrar att strategier för konkret genomförande utvecklas inom alla väsentliga områden.
Policys, styrdokument och riktlinjer
Vi ger företag stöd i framtagande, uppdatering och implementering av hållbarhetsrelaterade dokument, exempelvis hållbarhetspolicy och uppförandekoder.
Omvärldsanalys
I en omvärldsanalys identifieras fokusområden, hållbarhetsmål och ambitionsnivå hos relevanta aktörer inom en specifik bransch, som ett av flera underlag för hållbarhetsrelaterade strategibeslut. En omvärldsanalys kan också syfta till att identifiera kommande hållbarhetsrelaterade lagkrav och den potentiella påverkan på verksamheten de förväntas få. Det blir underlag för scenarioplanering och strategiska val.
Intressentanalys
Genom att föra dialog om hållbarhetsfrågor med nyckelintressenter såsom anställda, kunder och leverantörer, får organisationer värdefulla insikter i de mest betydelsefulla frågorna för varje intressentgrupp. 2050 Consulting kan stödja den effektiva insamlingen och analysen av dessa värdefulla data.