- This Event has passed.
Hållbarhet för ekonomer och beslutsfattare – så påverkar hållbarhet affären och lönsamheten
Denna utbildning handlar om hur hållbarhet och hållbarhetsarbete påverkar affären och lönsamheten. Utgångspunkten är hur du kan använda samma metodik som traditionellt används för att bedöma investeringar, fast applicerat på hållbarhetsområdet. Du får lära dig att värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i den traditionella resultat- och balansräkningen. Vi går igenom hur hållbarhetssatsningar kan leda till direkta effekter som kostnadsbesparingar och ökad försäljning, samt indirekta effekter som ökad kundlojalitet, stärkt varumärke och medarbetarengagemang.
-
Hur olika typer av hållbarhetsprojekt och hållbarhetsarbete generellt påverkar lönsamheten i olika branscher
-
En metodik för att mäta hur hållbarhetsarbete påverkar lönsamheten
-
Hur du kan värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i resultat- och balansräkningen
-
Hur hållbarhetssatsningar leder till kostnadsbesparingar
-
Hur mycket försäljningen ökar om ni erbjuder mer hållbara produkter och tjänster
-
Hur kundlojalitet, varumärke och medarbetarengagemang påverkas av er hållbarhetsimage
-
Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter
-
Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
-
Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering
Denna utbildning vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma och till deltagare som minst besitter grundläggande ekonomiska kunskaper, till exempel:
-
Ekonomer och business controllers
-
Konsulter inom affärsutveckling
-
Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär
Att ge deltagaren:
-
Ramverk och metodik för att bygga upp systematik för att utvärdera även hållbarhetsdimensionerna i sitt strategiska beslutsfattande
-
Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde
Datum och tid: 27 April, 9.00-17.00 Plats: Fysiskt i kurslokal, Stockholm Pris: 10 900 kr exkl. moms Mer information och anmälan >>
Kursledare
Victor Norberg Victor Norberg är konsult på 2050 med huvudfokus inom hållbar och kunddriven affärs- och strategiutveckling. Han är van facilitator av events, workshops, lednings- och expertintervjuer som verktyg för att skapa strategiska beslutsunderlag kopplat till hållbarhetsfrågor. Victor är utbildad ingenjör med en kompletterande internationell MBA, som bland annat inneburit arbete med att hjälpa Volkswagen Commercial Vehicles att integrera hållbarhet i sin strategi. Markus Ekelund Markus Ekelund har drivit lönsamma och växande företag sedan 2008 och är vd på konsultbolaget 2050. Visionen är samma för Markus som för 2050, ”Goda affärer på en planet i balans”, därför är ett olönsamt företag inte heller ett hållbart företag. Utöver vd-rollen arbetar Markus även som konsult med strategi och affärsutveckling utifrån ett hållbarhetsperspektiv på flera av de svenska börsbolagen. Några av hans tidigare uppdrag har varit vd på managementkonsultbolaget Frontit när det blev Gasell-företag tre år i rad, ansvarig för globala infrastrukturportföljen på H&M och ansvarig för Cap Geminis Business Intelligence-erbjudande. Totalt har Markus över 15 års erfarenhet av affärsutveckling. Markus är en van och pedagogisk föreläsare och har hållit kurser inom skilda områden som IT, beslutsstöd och projektstyrning.