- This Event has passed.
Hållbarhetsrisker enligt CSRD – identifiera, hantera och rapportera finansiella risker och möjligheter
CSRD och ESRS innebär att det blir lagstadgat att företag måste analysera sina hållbarhetsrelaterade finansiella risker och möjligheter. Denna utbildning handlar om hur du identifierar och analyserar hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter, som en del av den dubbla väsentlighetsbedömningen. Du får även lära dig hur riskerna och möjligheterna ska hanteras genom att skapa handlingsplaner, samt hur de ska rapporteras och kommuniceras på ett trovärdigt sätt.
- Vad som definierar hållbarhetsrelaterade finansiella risker och möjligheter enligt CSRD och ESRS
- Vad CSRD och ESRS ställer för krav på rapportering och transparens kring hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter
- Hur finansiella risker och möjligheter identifieras och bedöms i den dubbla väsentlighetsbedömningen
- Hur resultatet av riskbedömningen kan integreras i det fortsatta hållbarhetsarbetet och strategiarbetet
- En praktisk modell för att arbeta med hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter
- Hur hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter kan kommuniceras på ett trovärdigt sätt
Datum och tid: 24 april, 9.00-17.00
Plats: Fysiskt i kurslokal, Stockholm
Pris: 10 900 kr exkl. moms
Mer information och anmälan >>
Kursledare
Lina Wing
Lina Wing är hållbarhetskonsult på 2050 där hon främst fokuserar på hållbarhetsrapportering i enlighet med frivilliga och lagstadgade ramverk för rapportering, såsom CSRD, GRI och TCFD. Hon arbetar även med klimatberäkningar och analys i enlighet med GHG Protocol. Lina är civilekonom och har tidigare arbetat med granskning och revision av hållbarhersredovisningar och annan hållbarhetsinformation för att säkerställa efterlevnad av exempelvis ÅRL, GRI, TCFD och EU-taxonomin.
Peter Henriksson
Peter Henriksson är hållbarhetskonsult på 2050 och arbetar främst med affärsutveckling och strategifrågor kopplat till hållbarhet och klimat. Han har 15 års linjeerfarenhet från ledande positioner i näringslivet samt drygt tolv års erfarenhet i olika konsultroller. Det har gett en bred erfarenhet av företagsstrategi, utvecklingsarbete, kommunikation, varumärkesutveckling, affärsplanering, säljstyrning, genomförandeeffektivitet och arbetsgivarvarumärken. Peter har tidigare haft ett flertal olika befattningar, som vd, marknadsdirektör, försäljningschef samt strategisk projektledare.