I måndags över­lämnade rege­ringen sitt  budget­förslag till riks­dagen. I propo­si­tionen finns en rad förslag, bland annat på åtgärder för att påskynda klimatom­ställ­ningen. Markus Ekelund, VD, och Daniel Lindvall, forskare på klimat­po­litik, på 2050 disku­terar vad budgeten skulle innebära om den röstas igenom. 

 

I en tid när vi står inför en akut klimatkris är det välkommet med en budget­pro­po­sition som inne­håller 22 miljarder kronor för miljö- och klimat­po­litik, varav 12 miljarder av dem läggs på en “grön återstart” efter pandemin. Det är ännu oklart om Väns­ter­partiet och Center­partiet kommer att släppa fram denna budget, men om det sker blir detta den mest omfat­tande statliga klimat- och miljö­sats­ningen någonsin.

Det är bra, men långt ifrån till­räckligt. Klimat­po­li­tiska rådet är tydlig med att takten hittills inte räcker för att nå Sveriges klimatmål. Utsläppen måste minska med 63 procent till 2030 och minst 75 procent lägre 2040, jämfört med 1990 års nivåer. Inte ens rege­ringen tror att den nuva­rande poli­tiken når ända fram, utan skriver att “…det inte kommer gå att nå dessa mål med befintliga styr­medel och åtgärder.”

Men lägger rege­ringen då pengarna på rätt områden? Kan budgeten bli en boost för klimatom­ställ­ningen och kommer den att hjälpa den del av närings­livet som snabbt vill bidra i klimatfrågan?

Ett av flagg­skeppen inom rege­ringens klimat­po­litik är Indu­strik­livet, vilket ökar från cirka 750 miljoner kronor till att omfatta totalt 909 miljoner nästa år. Det är pengar som ska gå till teknik­språng inom indu­strier som bidrar med stora utsläpp såsom stål- och cement­in­du­strin, men också till produktion av biodriv­medel, vätgas och batterier. Det gäller även sats­ningar för att få till perma­nenta negativa utsläpp, såsom exem­pelvis Stock­holms Exergis anläggning för att fånga in koldioxid genom bio-CSS vid Värta­verket. Det kan bli en kolsänka om 800 000 ton om året.

Enligt de bedöm­ningar som före­tagen själva gjort kan de projekt som fått stöd av Indu­strik­livet leda till att utsläppen minskar med 11 miljoner ton koldi­ox­i­de­kvi­va­lenter. Om deras uppskatt­ningar är korrekta så vore Indu­strik­livet en av de budget­poster som ger störst utsläpps­minskning per satsad krona. Det är förvisso inte sats­ningar som får effekt i närtid, men på sikt kan de ha stor bety­delse för Sveriges möjlig­heter att klara klimat­målen och att ta täten i den gröna indu­stri­re­vo­lu­tionen. De kan generera jobb och välfärd och därför går det att argu­mentera för att rege­ringen borde satsa mer än 900 miljoner kronor på detta område. Det är en blygsam summa om vi jämför med de 3,5 miljarder kronor som rege­ringen lägger på en famil­je­vecka och de mer än 4 miljarder kronor på RUT-avdrag, något som Riks­re­vi­sionen bedömt påverka statens finanser negativt.

Ett problem med Indu­strik­livet är dock att Ener­gi­myn­dig­heten har tidigare haft svårt att få ut de medel som rege­ringen satsar. Indu­strik­livet har breddats och omfattar nu s.k. stra­te­giskt viktiga insatser, såsom kemisk åter­vinning av plast, och andra cirkulära produkter. Dessutom har vissa stora sats­ningar fått flerårig finan­siering och de tar nu årligen del av de medel som till­delats, samtidigt som nya stora sats­ningar till­kommer. Trots det kommer Ener­gi­myn­dig­heten ha svårt att förbruka till­delade medel även för i år. Kanske behöver rege­ringen försöka utforma nya stöd­former för att snabba på omställ­ningen inom indu­strin, till exempel olika former av part­nerskap med närings­livs­ak­törer. EU:s stats­stöds­regler begränsar vissa stöd­former, men när det gäller klimatom­ställ­ningen är möjlig­he­terna större än på andra områden. Kanske är det dags att komma ifrån de tradi­tio­nella bidragssystemen?

En kreativ lösning som fått relativt lite uppmärk­samhet, men som här kan ha stor bety­delse, är höjningen av ramen för gröna kredit­ga­rantier från 15 till 50 miljarder kronor 2022. Därefter höjs den till 65 miljarder kronor 2023 och 80 miljarder kronor 2024. Det här kan göra skillnad för företag som inve­sterar i grön teknik och som däri­genom bidrar till att nå miljömålen och det klimat­po­li­tiska ramverket. Hittills har intresset för kredit­ga­ran­tierna varit stort.

När det kommer till negativa utsläpp planeras omvända auktioner för de aktörer som kan skapa kolsänkor. Till det planeras för 400 miljoner kronor per år med start 2026, och enligt rege­ringen kan det ge utsläpps­minsk­ningar på ca 300 000 ton per år. Det här är en välkommen satsning, men den är för klen. Många av de anlägg­ningar som planeras för bio-CSS skulle var och en för sig kunna lagra den dubbla mängden koldioxid och enligt det förslag som Ener­gi­myn­dig­heten lämnade i sin delrapport om bio-CCS i våras skulle kapa­ci­teten i ett första läge kunna uppgå till 2 miljoner ton per år. Utma­ningen är också att en stor del av inve­ste­rings- och drift­kost­na­derna är fasta och inte påverkas av volymen, vilket riskerar flera inve­ste­ringar som skulle behöva göras i närtid. Det finns hursom­helst stora möjlig­heter att få till negativa utsläpp genom bio-CSS och med bio-kol. Här behöver rege­ringen lägga in en högre växel. Möjligen skulle en särskild satsning kunna göras till­sammans med kommuner och energi- och avfalls­fö­retag, för att snabbt bygga ut infraktrusturen för både bio-CSS och med bio-kol.

En annan viktig del av rege­ringens klimat­po­litik är Klimat­klivet, vilket är ett klima­tin­ve­ste­ringsstöd för sats­ningar på lokal och regional nivå. Rege­ringen satsar ytter­ligare 800 miljoner kronor i år och totalt 2,75 miljarder kronor för exem­pelvis uppfö­rande av ladd­nings­punkter, produktion av biogas, samt byte från olja till biobränsle i indu­strier och fastig­heter. Enligt Natur­vårds­verket kan dessa inve­ste­ringar minska utsläppen med motsva­rande drygt 1,5 miljoner ton koldioxid per år framöver. Klimat­klivet inne­fattar flera viktiga klima­tin­ve­ste­ringar, såsom utbygg­naden av laddstolpar för elfordon. Att tempot ökar när det kommer till att bygga ut laddin­fra­struktur över hela landet är avgö­rande om vi snabbt ska kunna fasa ut fossil­drivna bilar och få ner utsläppen inom trans­port­sektorn. Återigen kan det vara värt att diskutera om andra mer offensiva lösningar kan skynda på utbygg­naden, såsom ett ersätt­nings­system som samspelar med krav på ladd­punkter längs större vägar, vid vissa bygg­nader, parke­rings­platser och bensinstationer.

När det gäller trans­port­sektorn satsar rege­ringen mer än 3,9 miljarder kronor på ett utökat bonus–malus-system, järnväg, kollek­tiv­trafik, och sjöfart. Det inne­håller också sats­ningar på cykling, nattåg och ett natio­nellt biljett­system, vilket kan under­lätta för enskilda att välja klimats­marta sätt att resa. Rege­ringen lägger därutöver 1,6 miljoner kronor i s.k. klimat­premier, för att öka efter­frågan miljö­last­bilar, elbussar och eldrivna arbets­ma­skiner och för till att utveckla regi­onala elekt­ri­fi­e­rings­pi­loter med ladd- och tankin­fra­struktur för tunga fordon. Rege­ringen ska analysera om detta också kan omfatta elflyg. Av de större sats­ningar som rege­ringen genomför är bonus-malu­s­sy­stemet och klimat­pre­mierna de som ger minst klimat­nytta, men det kan delvis bero på att det rör sig om en initial utbyggnad av infrastruktur.

Vidare ökar rege­ringen stödet till kommu­nernas klima­tan­passning och den tillför medel till sats­ningar såsom en giftfri miljö, havs- och vatten­miljö, den cirkulära ekonomin och skydd och skötsel av värdefull natur. Den ökade reduk­tions­plikten och skat­te­re­duk­tioner för gröna inve­ste­ringar, t.ex. i solceller, är också exempel på klimatsmart insatser i budgeten, liksom ett lång­siktigt stöd för biogas­pro­duktion på 500 miljoner kronor.

En konflikt­fråga som däremot kan avgöra om budgeten går igenom är den som gäller skogen. Rege­ringen har avsatt nära 2 miljarder kronor till ersätt­ningar till markägare för skydd av fjällnära skog, och detta gäller årligen fram till och med 2027. Det visar att rege­ringen åtminstone så här långt följer förslaget om skydd för fjällnära skogar med mycket höga natur­värden som Skogs­ut­red­ningen lämnade. Frågan är om 2 miljarder kronor kommer till­freds­ställa Center­partiet och före­trädare för skogs­ägare och indu­strin. För att lösa konflik­terna som råder runt våra skogar är det hursom­helst nödvändigt att hitta fler kreativa lösningar som skapar klimat­nytta, värnar den biolo­giska mång­falden och går skogs­ägare till mötes.

Slut­satsen är att huvud­rikt­ningen på klimat­bud­geten är rätt, men den är ingen game-changer. Farten behöver öka ännu mer och det måste skapas nya möjlig­heter till ännu bättre klima­t­ut­växling på satsade pengar.

 

Markus Ekelund
 VD på 2050

Daniel Lindvall
Forskare på klimat­po­litik och senior konsult på 2050