Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Corporate Sustai­na­bility Reporting Directive (CSRD) har sedan det intro­du­ce­rades omde­fi­nierat närings­livets håll­bar­hets­rap­por­tering inom EU och kommer att innebära stor påverkan på hur företag inte­grerar håll­bar­hets­ar­betet i sina affärs­stra­tegier och löpande arbete. Vår omvärlds­spaning visar att CSRD även kan fungera som dörr­öppnare för ökat part­nerskap mellan näringsliv och civil­sam­hälle kring gemen­samma samhälls­ut­ma­ningar, vilket både kan stärka före­tagets eget håll­bar­hets­arbete och bidra till verklig samhälls­nytta. 2050:s Rebecka Hovenberg och Leila El-Sherif Wollheim har i denna 2050 belyser summerat ett webbi­narium där denna möjlighet disku­te­rades utifrån ett antal konkreta exempel. Webbi­nariet arran­ge­rades av 2050 Consulting och Sveriges Stadsmissioner.

 

Tre nyckelområden för partnerskap:

Ett centralt fokus i CSRD-rappor­te­ringen är dialogen med före­tagens olika intres­senter. Före­tagen behöver bland annat redogöra för hur de arbetar för att upptäcka och hantera negativ påverkan men även visa vad de gör för att främja positiva förändringar.

Beroende på bransch och affärsidé kan man tänka sig flera olika typer av rele­vanta samar­beten med bäring på företags håll­bar­hets­arbete. För att konkre­tisera hur sådana samar­beten kan se ut och vad det kan få för effekter kommer här tre exempel utifrån ett CSRD-perspektiv:

1. Resursanvändning och cirkulär ekonomi (ESRS E5):

För att uppfylla kraven i stan­darden ESRS E5 förväntas före­tagen bland annat redovisa hur deras strategi och affärsmodell är anpassade till prin­ci­perna för en cirkulär ekonomi genom att redogöra för hur de arbetar för att minska avfalls­mäng­derna i hela sin värde­kedja. Här kan samverkan med orga­ni­sa­tioner som arbetar med t.ex. åter­vinning, second hand-butiker eller matsvinn bidra. Ett fram­gångsrikt exempel är projektet Matmis­sionen, ett samarbete mellan Stads­mis­sionen och bransch­or­ga­ni­sa­tio­nerna Svensk Daglig­va­ru­handel och Daglig­va­ru­le­ve­ran­tö­rerna där samtliga stora livs­me­dels­kedjor och ett 50-tal leve­ran­törer ingår. Matmis­sionen omför­delar matvaror som annars hade riskerat att bli svinn och erbjuder rabat­terade livs­medel till människor som lever under ekono­miskt utsatta förhål­landen. Genom detta part­nerskap kan livs­me­dels­fö­retag som Axfood minska sitt matsvinn, samtidigt som de bidrar till social håll­barhet genom att hjälpa personer i ekono­miskt svåra situ­a­tioner. Samar­betet illu­strerar hur företag genom att ta hjälp av civil­sam­hället både kan uppfylla CSRD-krav om hållbar resur­san­vändning samtidigt som deras arbete bidrar till positiva samhällseffekter.

2. Den egna arbetskraften (ESRS S1):

I stan­darden ESRS S1 ska företag redovisa hur de arbetar för att främja lika behandling och inklu­dering inom den egna arbets­kraften. Här kan civil­sam­häl­les­or­ga­ni­sa­tioner, som arbetar nära olika målgrupper under­lätta det prak­tiska arbetet med mångfald och inklu­dering i orga­ni­sa­tionen och skapa en dialog och medve­tenhet i frågorna. Ett exempel, som lyftes fram i webbi­nariet, är det sociala före­taget Mitt Liv som driver Sveriges största mentors­program för akade­miker med utländsk bakgrund som saknar jobb inom sitt kompe­tens­område. Genom mentors­pro­grammet får de medver­kande före­tagen kunskap om poten­tiella arbets­ta­gares förvänt­ningar och behov, och bidrar samtidigt till ökade förut­sätt­ningar för anställning genom att erbjuda arbets­träning och prak­tik­platser. Genom dessa samar­beten kan före­tagen uppfylla sina håll­bar­hetsmål och samtidigt bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden.

3. Påverkade samhällen (ESRS S3):

Stan­darden ESRS S3 belyser hur före­tagen påverkar de lokala samhällen där de har verk­samhet. Ur ett svenskt perspektiv kan man tänka sig exem­pelvis fastig­hets­ä­gares, detalj­han­delns eller försäk­rings­bolags arbete för ökad trygghet i sitt närområde. Ett exempel på fram­gångsrik samverkan här är den ideella orga­ni­sa­tionen Hela­Malmös arbete för att öka trygg­heten i utsatta områden genom att skapa en “social infra­struktur”. De bedriver ett struk­tu­rellt föränd­rings­arbete i samverkan med både privat företag, kommun och läro­säten. För företag som verkar i områden med stora sociala utma­ningar, finns här fördelar att samverka med lokala aktörer för att stärka samhälls­nyttan och samtidigt minska riskerna kopplade till social oro och otrygghet.

 

Vad innebär detta för företagen framöver?

En nyhet i och med CSRD är att företag kommer att behöva påvisa verklig förflyttning i sitt håll­bar­hets­arbete, både avseende ekologisk och social håll­barhet. Det räcker alltså inte längre att enbart rapportera vad man gör, utan det måste finnas en fram­drift i verk­sam­heten. Kopplat till den sociala håll­bar­heten kan samverkan med civil­sam­hället hjälpa före­tagen att arbeta med sin sociala påverkan på ett nytt sätt. Före­tagen kommer behöva visa hur de arbetar för att nå sina mål om att erbjuda en jämställd arbets­plats, vara en attraktiv arbets­givare eller bedriva ett ansvars­fullt före­ta­gande genom att inte bara minska risker för negativ påverkan utan att också bidra positivt till samhälls­ut­veck­lingen. Med CSRD måste man också rapportera vilka KPI:er som visar att åtgär­derna skapar önskad förflyttning och det är här civil­sam­häl­les­or­ga­ni­sa­tio­nerna, som kan sin målgrupp och är vana vid att mäta effekten av sina insatser, fyller en viktig roll.

Missade du webbi­nariet eller vill se det igen? Se inspel­ningen här!

 

Detta inlägg är en del av vår serie “2050 belyser”, där vi tar upp aktuella frågor inom håll­barhet och näringsliv.

 

Rebecka Hovenberg
Senior konsult på 2050

Leila El-Sherif Wollheim
Senior konsult på 2050