Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Tuffa klimatmål hjälper dig att attrahera de smar­taste och bästa medar­be­tarna. Och det är inte fler samar­beten vi behöver, utan konkret handling. Det var några av lärdo­marna från den panel­debatt som 2050 arran­gerade på mötes­platsen Ystad Summit i fredags med 2050:s Linnea Turnstedt som moderator. 

Temat för samtalet var “Nettonoll klimatmål – tomma ord eller affär­skri­tiska mål?” och panelen var överens om att både kunder och poten­tiella medar­betare kräver att företag kan visa upp tuffa klimatmål. Som en av panel­del­ta­garna, Mattias Goldmann VD och grundare av 2030-sekre­ta­riatet, sa: Det främsta skälet att sätta offensiva klimatmål är att attrahera de bästa medar­be­tarna och få dem att stanna: – Om ditt företag verkar i en bransch där erbju­dandena är relativt lika, kan det sticka ut genom att vara bäst på det som vi gemensamt vill uppnå.

Vali­dering eller inte?
Men kan klimatmål vara en form av green­washing? Det vikti­gaste är att visa vad du gör på ett trans­parent sätt, menade Jakob Sahlén på Sysav som var överens med de andra panel­del­ta­garna om att det finns en hård och effektiv lagstiftning som straffar de som sysslar med green­washing med dryga böter.

En annan fråga som togs upp under samtalet var om man ska styrka sina mål med hjälp av vali­de­ringar. Glenn Svedberg från Nolato tryckte på att det är en kvali­tets­stämpel och att stan­dar­di­sering ger en tydlighet. Jakob Sahlén höll med om att kan man validera ska man göra det. Men han menade också att det inte får bli ett hinder för att sätta klimatmål och börja arbeta för att nå dem.

Kort­siktiga mål vs. lång­siktiga mål
Panelen disku­terade också de olika aspek­terna av frågan om kort­siktiga klimatmål kontra lång­siktiga. Glenn Svedberg tyckte att det vikti­gaste är att göra vad man kan och ska här och nu: ”För att sätta ett lång­siktigt mål behöver det finnas en teknisk möjlighet att nå hela vägen dit. Och är mark­naden beredd att betala för det?”

Mattias Goldmann höll med om att målen i närtid är viktiga och framhöll att det är de samlade utsläppen som räknas och att det därför inte går att skjuta arbetet framför sig. Samtidigt behövs de lång­siktiga målen om fossil­frihet: ”Det är som när John F Kennedy satte upp målet om en månlandning ­– sätt upp ett tufft mål och påbörja färd­vägen dit”.

Agera istället för att söka samarbete
Att komma till handling var ett åter­kom­mande tema i diskus­sionen. En slutsats var att det kanske inte är mer samarbete som behövs i det här läget.

– Hur få kan vi vara och ändå klara det här? Tänk inte att du ska ha maximalt antal samar­bets­partners i arbetet, det blir för fluffigt, sa Mattias Goldmann.

Jakob Sahlén höll med och menade att om du börjar göra bra saker själv kommer samar­betena naturligt därefter. Glenn Svedberg framhöll att Nolato som producent är en del av en värde­kedja och att det gäller att vara en motor i den. Det kräver samverkan, men det måste vara konkret och affärsdrivet.

Slut­ligen hade panelen några tips på hur man som håll­bar­hets­an­svarig eller liknande ska sätta skarpa klimatmål:

  • Bench­marka mot de du inspi­reras av, det behöver inte vara i samma bransch.
  • Konkre­tisera utifrån affärsnytta, så får du med dig ledning och ägare.
  • Visa på intäk­terna om ni når målen och kost­na­derna för om ni inte gör det.
  • Är du en aktör på flera mark­nader? Se till att vara en del av lösningen på alla de marknaderna.
  • Och sist men inte minst: hur ser hand­lings­planen ut för att nå målen?

Missade du panel­de­batten? Du kan se den i efterhand på Vimeo.

 

Panel­del­tagare: Jakob Salén/Hållbarhetschef på Sysav, Mattias Goldmann/Grundare 2030-sekre­ta­riatet och Glenn Svedberg/Group Sustai­na­bility & Tech­nology director på Nolato.
Mode­rator: Linnea Turnstedt på 2050 Consulting

 

Linnea Turnstedt
Senior konsult på 2050