Tuffa klimatmål hjälper dig att attrahera de smartaste och bästa medarbetarna. Och det är inte fler samarbeten vi behöver, utan konkret handling. Det var några av lärdomarna från den paneldebatt som 2050 arrangerade på mötesplatsen Ystad Summit i fredags med 2050:s Linnea Turnstedt som moderator.
Temat för samtalet var “Nettonoll klimatmål – tomma ord eller affärskritiska mål?” och panelen var överens om att både kunder och potentiella medarbetare kräver att företag kan visa upp tuffa klimatmål. Som en av paneldeltagarna, Mattias Goldmann VD och grundare av 2030-sekretariatet, sa: Det främsta skälet att sätta offensiva klimatmål är att attrahera de bästa medarbetarna och få dem att stanna: – Om ditt företag verkar i en bransch där erbjudandena är relativt lika, kan det sticka ut genom att vara bäst på det som vi gemensamt vill uppnå.
Validering eller inte?
Men kan klimatmål vara en form av greenwashing? Det viktigaste är att visa vad du gör på ett transparent sätt, menade Jakob Sahlén på Sysav som var överens med de andra paneldeltagarna om att det finns en hård och effektiv lagstiftning som straffar de som sysslar med greenwashing med dryga böter.
En annan fråga som togs upp under samtalet var om man ska styrka sina mål med hjälp av valideringar. Glenn Svedberg från Nolato tryckte på att det är en kvalitetsstämpel och att standardisering ger en tydlighet. Jakob Sahlén höll med om att kan man validera ska man göra det. Men han menade också att det inte får bli ett hinder för att sätta klimatmål och börja arbeta för att nå dem.
Kortsiktiga mål vs. långsiktiga mål
Panelen diskuterade också de olika aspekterna av frågan om kortsiktiga klimatmål kontra långsiktiga. Glenn Svedberg tyckte att det viktigaste är att göra vad man kan och ska här och nu: ”För att sätta ett långsiktigt mål behöver det finnas en teknisk möjlighet att nå hela vägen dit. Och är marknaden beredd att betala för det?”
Mattias Goldmann höll med om att målen i närtid är viktiga och framhöll att det är de samlade utsläppen som räknas och att det därför inte går att skjuta arbetet framför sig. Samtidigt behövs de långsiktiga målen om fossilfrihet: ”Det är som när John F Kennedy satte upp målet om en månlandning – sätt upp ett tufft mål och påbörja färdvägen dit”.
Agera istället för att söka samarbete
Att komma till handling var ett återkommande tema i diskussionen. En slutsats var att det kanske inte är mer samarbete som behövs i det här läget.
– Hur få kan vi vara och ändå klara det här? Tänk inte att du ska ha maximalt antal samarbetspartners i arbetet, det blir för fluffigt, sa Mattias Goldmann.
Jakob Sahlén höll med och menade att om du börjar göra bra saker själv kommer samarbetena naturligt därefter. Glenn Svedberg framhöll att Nolato som producent är en del av en värdekedja och att det gäller att vara en motor i den. Det kräver samverkan, men det måste vara konkret och affärsdrivet.
Slutligen hade panelen några tips på hur man som hållbarhetsansvarig eller liknande ska sätta skarpa klimatmål:
- Benchmarka mot de du inspireras av, det behöver inte vara i samma bransch.
- Konkretisera utifrån affärsnytta, så får du med dig ledning och ägare.
- Visa på intäkterna om ni når målen och kostnaderna för om ni inte gör det.
- Är du en aktör på flera marknader? Se till att vara en del av lösningen på alla de marknaderna.
- Och sist men inte minst: hur ser handlingsplanen ut för att nå målen?
Missade du paneldebatten? Du kan se den i efterhand på Vimeo.
Paneldeltagare: Jakob Salén/Hållbarhetschef på Sysav, Mattias Goldmann/Grundare 2030-sekretariatet och Glenn Svedberg/Group Sustainability & Technology director på Nolato.
Moderator: Linnea Turnstedt på 2050 Consulting
Linnea Turnstedt
Senior konsult på 2050