Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Rege­ringen presen­terade den 21 december den klimat­hand­lingsplan som varje regering enligt klimat­lagen måste presentera året efter ett val. Syftet med denna lagregel är att alla rege­ringar ska visa hur de ska klara de klimatmål som riks­dagen beslutat. Klimat­lagen öppnar alltså för att rege­ringar med olika färg kan vilja använda olika verktyg för att nå klimatmålen.

Det var också budskapet från stats­mi­nister Ulf Kris­tersson när han presen­terade planen till­sammans med Ebba Busch (KD), Romina Pour­mokhtari (L) och Martin Kinnonen (SD): “Klimat­po­li­tiken har nu lagts om”.

Samtidigt kan man konstatera att ett av de vikti­gaste motiven till tuffa klimatmål som funnits med sen 70-talet i svensk klimat- och miljö­po­li­tiken fort­fa­rande gäller. Nämligen uppfatt­ningen att tuffa klimatmål som är mer ambi­tiösa än omvärlden skapar förut­sätt­ningar för konkur­rens­för­delar i närings­livet jämtemot omvärlden.

Och Ebba Busch (KD) var tydlig med att rege­ringens uppfattning är att EU:s nya klimat­po­litik, som brukar kallas för fit-for-55-paketet, innebär att svenska företag fått en konkurrensfördel.

En bärande ingre­diens i klimat­hand­lings­planen är förstås utbygg­naden av kärn­kraften som pekas ut som den kanske vikti­gaste åtgärder för att klara klima­tut­ma­ningen. Ny forskning från Chalmers, publi­cerad i höst i den veten­skapliga tidskiften Envi­ronment and History visar att detta inte är något nytt. Under 1970 och 1980-talet stod både poli­tiken och närings­livet eniga i att kärn­krafts­ut­bygg­naden var det som behövdes för att minska använd­ningen av fossila bränslen [1]. De båda fors­karna Martin Hultman och Kristoffer Ekberg skriver att poli­tiken vid denna tid ”innebar nästan enbart bekämpning av klimat­för­änd­ringar genom en utbyggnad av kärn­kraften. Andra områden som trans­porter lämnades ifred.”

Kritiken mot klimat­hand­lings­planen från miljö­rö­relse och oppo­sition har varit just detta. Att samma sak händer idag.

Men det som skiljer dagens klimat­po­litik från den som rådde i slutet på 70-talet är att EU infört tuffa klimatmål och till dessa kopplat strikt lagstiftning. För det är en viktig skillnad mellan svenska klimatmål och euro­peiska. En annan skillnad är att det klimatmål som EU satt på Sverige, minus 50 procent till 2030 jämfört med 2015, också innebär årliga utsläpps­minsk­ningsmål och att det är kopplat till kraftiga böter om medlems­län­derna inte når dem. Om man räknar om EU:s mål till att jämföra med 1990, som de svenska målen är utformade, så innebär det en minskning av utsläppen med 59 procent till 2030 – alltså en lägre ambition än det mål på minus 63 procent som riks­dagen slagit fast.

Rege­ringen konsta­terar att Sveriges båda mål (det som riks­dagen satt och det som EU satt) kommer att vara svåra att nå. En viktig anledning är att reduk­tions­plikten, alltså kravet på inblandning av biobränsle i bensin och diesel nästan helt har tagits bort. Utsläppen för varje liter ökar alltså. Rege­ringen skriver att den avser att utnyttja möjlig­heten att flytta utsläpps­ut­rymme från ETS, alltså utsläpps­handeln för den tunga indu­strin samt att köpa utsläpps­ut­rymme från andra länder (om det finns något till salu dvs.). Det är viktig infor­mation till den delen av närings­livet som lyder under utsläpps­handeln, alltså de stora utsläppskäl­lorna. EU:s skärpning av utsläpps­handel innebär en omfat­tande och snabb omställning för dem. Det handlar om cement­in­dustri, stål­in­dustri, aluminium bl.a. Men det rege­ringen skriver är alltså att den avser att plocka bort svenska utsläpps­rätter för att klara det natio­nella målet för trafiken, jord­bruket och fastig­heter. Svensk industri kommer alltså att få betala för sänkta bensin­priser för konsumenterna.

Men detta kommer inte att räcka. Fler styr­medel är att vänta. I fit-for-55 finns en möjlighet att införa ett utsläpps­han­dels­system inom de natio­nella målen, ESR, som brukar kallas ETS2 vilken ska kunna användas på trafik, jordbruk och fastig­heter. Sverige bör delta från start i genom­fö­randet av det nya utsläpps­han­dels­sy­stemet, EU ETS 2 och inkludera förbränning av bränslen i samtliga ytter­ligare sektorer utöver de som obli­ga­to­riskt omfattas av EU ETS 2 skriver rege­ringen. Rege­ringen kommer också att åter­komma med förslag som syftar till att konsu­menter och verk­sam­heter fullt ut kompen­seras för effek­terna på driv­me­dels­priser. En ny utredning ska till­sättas för att fast­ställa vilka styr­medel som ska införas för att nå EU:s klimatmål till 2030. Men faktum är att det för konsu­men­terna inte är någon skillnad mellan en koldi­ox­idskatt och ett utsläpps­han­dels­system – det blir en kostnad som läggs på bensin- eller dieselpriset.

Rege­ringen skriver att cirka halva det över­skott av utsläpp som Sverige kommer att ha 2030 i förhål­lande till EU:s klimatmål ska klaras genom över­föring från ETS, alltså det utrymme som den tunga indu­strin i Sverige har. Den andra halva ska klaras med styr­medel som minskar använd­ningen av diesel och bensin, m.a.o. höjda bensin- och dieselpriser.

Samman­fatt­ningsvis så kommer nya styr­medel att behövas i Sverige men vilka det blir ska utredas. Sverige ligger i faro­zonen för att inte klara EU-klimatmål och den tunga indu­strin kommer att behöva snabba på omställ­ningen och till det behövs mycket el. Den elen ska produ­ceras med nybyggd kärnkraft.

 

[1] Ekberg, K., & Hultman, M. (2023). A Question of Utter Impor­tance: The Early History of Climate Change and Energy Policy in Sweden, 1974–1983. Envi­ronment and History, 29(3), 399–421

 

 

Anders Grönvall, Senior konsult, 2050