Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad<br />

Green­washing och konsu­menters bris­tande förtroende för företags håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation har länge varit ett problem. I mars 2023 föreslog EU-kommis­sionen ett nytt direktiv, känt som Green Claims, för att på allvar ta itu med dessa problem. Det över­gri­pande syftet är att skydda konsu­men­terna från vilse­le­dande mark­nads­föring och stödja dem i att kunna göra medvetna val och på så sätt vara en drivande kraft i omställ­ningen. För företag kommer direk­tivet innebära högre krav på att beräkna och bevisa sina miljöpåståenden. 

Förtro­endet för före­tagens håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation bland konsu­men­terna är låg. I Norden litar endast 22 procent på mark­nads­föring som använder argument som ”miljö­vänlig”, ”hållbar” eller ”klimat­ne­utral”, källa. Detta har visat sig vara berät­tigat. Enligt en under­sökning från Konsu­ment­verket 2021 är nästan hälften av miljöpå­stå­enden i reklam vilse­le­dande, över­drivna eller för vaga. Detta är ett problem både eftersom det inte blir vägle­dande i konsum­tions­beslut och för att de företag som faktiskt gör ett syste­ma­tiskt och gott arbete för att minska sin klimat- och miljöpå­verkan riskerar att inte få lika tydliga ekono­miska fördelar.

Vad är Green Claims i korthet?
Green Claims är EU-kommis­sionens lagförslag för att säker­ställa att konsu­menter får till­för­litlig, lätt­för­ståelig, jämförbar och veri­fi­erbar miljö­in­for­mation. Detta ska uppnås genom tydliga regler för företag och orga­ni­sa­tioner som vill göra miljöpå­stå­enden i kommer­siell kommu­ni­kation eller använda miljö­märk­ningar. Före­tagen ska kunna bevisa påstå­enden i sin mark­nads­föring med veri­fi­erbara data, som exem­pelvis livscy­ke­la­na­lyser. Direk­tivet ställer också krav på en tydlig och korrekt infor­mation om miljöpre­standan samt oberoende tredjepartsverifiering.

Direk­tivet syftar även till att förhindra oseriösa miljö­märk­ningar. EU vill säker­ställa robust­heten och till­för­lit­lig­heten i alla märk­nings­system och stoppa använ­dandet av egna miljö­märken som inte håller till­räckligt hög standard. I fram­tiden kommer even­tuellt endast miljö­märk­ningar som används i hela EU att tillåtas, vilket skulle kunna få bety­dande konse­kvenser för de svenska miljö­märk­ningarna om förslaget går igenom i dess nuva­rande form.

Vad innebär Green Claims-direk­tivet för före­tagen och deras håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation?
Det kommer att krävas betydligt mer arbete från före­tagens sida för att kunna backa upp det de kommu­ni­cerar om sina produkters miljö­för­delar. Vissa svar från svenska remiss­in­stanser är kritiska och menar att veri­fi­e­rings­kraven blir så höga att det riskerar att leda till att företag avstår från att kommu­nicera, vilket i sin tur kan sänka omställ­nings­takten. Andra är positiva och menar att det kommer driva på arbetet.

Mer konkret – hur ska före­tagen styrka sina miljöpåståenden?

1. Bevisa miljöpå­stå­endet genom robusta beräk­ningar och underlag och enligt veten­skaplig grund.

2. Inkludera påverkan under hela livscykeln, eller tydliggöra vilka delar i livscykeln som ingår.

3. Den miljö­mässiga fördelen ska inte öka annan negativ miljöpå­verkan. Om så är fallet ska det framgå.

4. Jämfö­relser med andra aktörer/produkter/tjänster ska baseras på jämförbara data.

5. Visa att före­taget har fokus på att minska utsläpp i den egna verk­sam­heten eller värde­kedjan och rapportera detta enligt stan­dar­di­serade metoder. Om klimat­kom­pen­sation används för reste­rande utsläpp ska andelen som kompen­seras speci­fi­ceras liksom den metod som använts. Uttryck som ”klimatneutral”,”koldioxidneutral”, och “100% klimat­kom­pen­serad” bör undvikas, i stället bör före­taget beskriva de åtgärder man vidtagit.

6. Visa att produkten går bortom grund­läg­gande lagkrav och faktiskt erbjuder en miljö­mässig fördel. Man får inte kommu­nicera sådant som är lagkrav som en särskild framgång.

7. Kunna visa upp mål med en tydlig, objektiv, och veri­fi­erbar färdplan med akti­vi­teter samt ett oberoende uppföljningssystem.

När träder direk­tivet i kraft?
Förslaget på Green Claims behandlas nu av EU-parla­mentet och Minister­rådet. Om förslaget godkänns som förväntat kommer det att träda i kraft 2024 med en uppstarts­period 2024–2027. Efter denna period kommer varje medlemsstat att fullt ut imple­mentera och tillämpa direktivet.

Vad blir konse­kven­serna för bris­tande efter­levnad?
Enligt förslaget ska varje medlemsstat se till att åtgärder och påföljder finns för företag som gör vilse­le­dande eller ogrundade miljöpå­stå­enden. Böterna eller sank­tio­nerna bör vara till­räckligt allvarliga för att effektivt förhindra att före­taget får någon ekonomisk fördel av sin icke-efter­levnad. Det kan even­tuellt vara böter på upp till 4 % av före­tagets årliga omsättning.

Rebecka Hovenberg
Senior konsult/Ansvarig Påverkan & Kommu­ni­kation
rebecka.hovenberg@2050.se

Cecilia Winter
Senior konsult
cecilia.winter@2050.se