Många företag har antagit utma­ningen att arbeta mer hållbart. Analy­serna är gjorda, håll­bar­hets­stra­tegin är klar, åtgärder är påbörjade. Nästa utmaning är att kommu­nicera det här positiva håll­bar­hets­ar­betet. Håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation kan emel­lertid uppfattas som svårt, i synnerhet när hotet om att pekas ut som ”green­washare” är ständigt närva­rande. Här går vi igenom några av de vikti­gaste aspek­terna att tänka på.

Rädslan att bli utpekad som green­washare är så pass stor att man börjat tala om green­hushing, det vill säga att företag undviker att berätta om sitt håll­bar­hets­arbete. Det är inte bra, det är viktigt att företag som gör bra saker vågar berätta om det, både för att kunna använda håll­barhet som en konkur­rens­fördel och för att kunna inspirera andra. Samtidigt är håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation utma­nande eftersom produkters eller tjänsters faktiska håll­bar­hetspå­verkan sällan märks under själva konsum­tionen. Håll­barhet är en så kallad förtro­en­devara, det vill säga något vi oftast inte kan bedöma själva utan där vi måste lita på andras omdömen och utsagor. Dessutom visar tyvärr studier att många av företags håll­bar­hetspå­stå­enden är falska, vilse­le­dande eller utelämnar viktig infor­mation. Det är det som menas med begreppet green­washing, och det skadar företags lönsamhet, etiska rykte och ger upphov till förtroendebarriärer

Börja med analysen!  
För att få till en trovärdig håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation är det viktigt att inte slarva med under­ar­betet – analy­serna. Grunden till allt håll­bar­hets­arbete är att veta vad som är viktiga håll­bar­hets­frågor och att syste­ma­tiskt iden­ti­fiera sin orga­ni­sa­tions påverkan ur ett miljö­mässigt, socialt och ekono­miskt perspektiv. Men även den påverkan som era intres­senter bedömer är viktig att ni jobbar med. Ta reda på var före­taget har sina största håll­bar­hets­ut­ma­ningar och vad som krävs för att bli mer hållbar – och kommu­nicera sedan enbart det faktiska håll­bar­hets­ar­betet. Walk the talk!

Det handlar då om att kommu­nicera det som är sant, att inte komma med vaga håll­bar­hetspå­stå­enden samt att inte utelämna viktig infor­mation. Trans­parens är A och O. För att sedan stärka trovär­dig­heten ytter­ligare rekom­men­deras olika typer av struk­tu­rella försäk­ringar, exem­pelvis certi­fi­e­ringar, stan­darder och refe­renser som visar att även en oberoende tredje part intygar att det före­taget påstår är sant.

Med vem ska man kommu­nicera håll­bar­hets­ar­betet?
Till att börja med är det lika viktigt att kommu­nicera sitt håll­bar­hets­arbete internt som externt. Internt kan det handla om infor­mation om vad som sker i det aktuella håll­bar­hets­ar­betet, varför det sker och även för att fånga upp idéer kring hur arbetet kan förbättras. Genom fram­gångsrik intern håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation kan man öka kompe­tensen och inspirera medar­betare att arbeta mer hållbart och även skapa stolthet över det arbete som görs, samt se till att håll­bar­hets­ar­betet når och genom­syrar olika delar av organisationen.

När det gäller den externa håll­bar­hets­kom­mu­ni­ka­tionen är kommu­ni­ka­tionen i leve­ran­tör­skedjan särskilt viktig. Att få med sig leve­ran­tö­rerna på det egna håll­bar­hets­ar­betet är viktigt utifrån perspek­tivet att det egna före­tagets håll­bar­hets­arbete till stora delar är helt beroende av leve­ran­tö­rernas insatser och vad de kan erbjuda i form av exem­pelvis lägre koldi­ox­id­ut­släpp, rimliga arbets­villkor eller användbara håll­bar­hetsdata. Genom att tydligt och öppet kommu­nicera före­tagets mål på både kortare och längre sikt ger man även leve­ran­törer lite längre bort i kedjan en chans att planera hur de ska kunna bidra till håll­bar­hets­målen på bästa sätt. För att få till en bra kommu­ni­kation med just leve­ran­törer rekom­men­deras tydlighet genom flera kanaler såsom håll­bar­hets­rap­porter, hemsidan och sociala medier.

En annan viktig intressent att kommu­nicera håll­barhet med är kunderna som befinner sig nedströms i värde­kedjan. Här handlar kommu­ni­ka­tionen minst lika mycket om att lyhört spana efter framtida håll­bar­hetskrav eller håll­bar­hets­behov, som att kommu­nicera det egna hållbarhetsarbetet.

Hur ska man tänka kring olika mottagare av håll­bar­hets­kom­mu­ni­ka­tionen?
När man har olika målgrupper att kommu­nicera med, som exem­pelvis medar­betare, leve­ran­törer och kunder, är det är viktigt att målgrupp­san­passa. Anpass­ningen handlar om inne­hållet, men även design, layout och språk bör hållas lätt­för­stå­eligt och till­ta­lande för de olika motta­gar­grup­perna. Skriv enkelt, tydligt och utan att dränka exem­pelvis fakta och siffror i långa allmänna beskriv­ningar. Tänk även på att kommu­nicera i kanaler där målgrup­perna är mottaglig för budskapen.

I håll­bar­hets­re­do­vis­ningen kommer bland annat inve­sterare leta efter bevis på att håll­bar­hets­arbete och risker är inte­grerade i affärsmo­dellen. Då krävs tydliga fakta som visar på ambi­tioner och förbätt­ringar samt faktiska siffror som exem­pelvis utsläpps­nivåer i scope 1, 2 och 3. Samtidigt som medar­betare kanske snarare till­talas av story­telling och bilder att känna igen sig i. Då måste man tänka på båda målgrup­perna när man skapar redovisningen.

Sedan kanske kunderna inte alls tittar i håll­bar­hets­re­do­vis­ningen utan istället söker infor­mation på hemsidan, och därför behöver relevant och korrekt infor­mation även finnas där. Fast återigen, anpassad utifrån den målgruppens intressen. Eftersom det kan finnas väldigt olika intressen och olika sätt att kommu­nicera bland olika målgrupper är det viktigt att redan från början ha iden­ti­fierat vilka målgrupper som man vill eller behöver kommu­nicera med. Då har man största möjliga chans för en givande tvåvägskommunikation.

Anna Nyqvist, senior konsult på 2050

Cecilia Winter, senior konsult på 2050