Med EU:s gröna giv ökar förväntningarna på hur företag ska ta ansvar och arbeta för att minska sin klimatpåverkan. Nya rapporteringsdirektiv med krav på utsläppsberäkningar i värdekedjan (CSRD, ESRS, taxonomin, SFDR) gör hållbarhetsarbetet allt mer affärskritiskt för företag som verkar inom EU. Lägg därtill EU:s nya gränsjusteringsmekanism för koldioxid, CBAM, som gör det dyrare att importera utsläppstunga varor.
För många företag riskerar det att bli ett kallt uppvaknande när ledningen inser att de kommer att få svårt att leverera på de klimatmål som utlovats eller att företaget har gjort sig beroende av kolintensiva processer i värdekedjan där priset på utsläpp stiger.
Ett sätt att redan nu förbereda sig på hårdare utsläppskrav är att prissätta koldioxid genom att införa ett så kallat internpris. Det innebär att företag i sitt interna arbete använder internprissättning på koldioxidutsläpp som styrmedel för till exempel investeringsbeslut, transport och inköp. På så sätt kan företaget bli proaktivt istället för reaktivt.
2050 har på uppdrag av UN Global Compact Network Sweden och tillsammans med företag som Volvo Cars, Vattenfall, Alfa Laval, Microsoft, Södra med flera utarbetat en steg-för-steg guide för hur verksamheter kan introducera internprissättning av koldioxidutsläpp som verktyg på sin resa mot nettonollutsläpp.
Ladda ned guiden här: Forward Faster med internpris på koldioxid
Fler och fler företag har börjat att arbeta med internpris på koldioxid som ett sätt att nå uppsatta klimatmål och framtidssäkra sin verksamhet, däribland internationella storföretag som Nestlé, Microsoft, British Airways (IAG), Coca-Cola, Mitsubishi, Michelin och svenska Volvo Cars, Ikea och H&M. Enligt organisationen CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) har eller planerar 50 procent av världens 500 största bolag att införa internpris på koldioxidutsläpp. Redan idag rapporterar drygt 3 600 företag att de använder ett internpris för sina koldioxidutsläpp eller avser införa det under de närmaste två åren.
Internpris som verktyg i hållbarhetsarbetet fungerar som en kompass som vägleder organisationen i beslut och åtgärder på företagets omställningsresa mot nettonollutsläpp. Guiden, som 2050 och UN Global Compact Network Sweden tagit fram, är tänkt att vägleda små och medelstora företag med konkreta exempel på implementering och prissättningsmodeller för att hjälpa organisationer mer praktiskt att komma igång och arbeta med internprissättning som strategiskt verktyg för att nå klimatmål och anpassa affärsmodeller. Verktyget kan användas för att bedöma och hantera utsläppsrisker och identifiera koldioxidrelaterade möjligheter, liksom för att driva omställning i verksamheten och nå satta klimatmål.
Att översätta utsläppsdata till kronor och ören är ett sätt att arbeta med klimatåtgärder i en gemensam valuta för att tydligare styra investeringsbeslut i hållbar riktning och skapa ekonomiska incitament att ställa om verksamheten.
Implementering av ett internt koldioxidpris utgörs av fyra centrala steg (se figur nedan) där steg ett är att kartlägga verksamhetens växthusgasutsläpp. Nästa steg är att ta fram en handlingsplan och fastställa prismodell och koldioxidpris. Därefter handlar det om att implementera samt under gång utvärdera vald prismodell för att säkerställa att de är relevanta och effektiva, det vill säga leder mot önskade mål om reducerade utsläpp.
Ett företag kan integrera ett internt pris på koldioxidutsläpp på flera olika sätt i sina beslutsprocesser. De vanligaste formerna av interna prissättningsmekanismer är koldioxidavgifter och skuggprissättning. Att införa ett skuggpris rekommenderas som ett första steg för att förstå hur ett högre pris på utsläpp påverkar lönsamheten i framtiden.
För Sverige som redan ligger långt fram med innovativa industrisatsningar och många nystartade klimatteknikföretag innebär EU:s ökade hållbarhetskrav en affärspotential. Cirkulära affärsmodeller och en hög innovationsgrad gör att svenska produkter och lösningar redan efterfrågas internationellt. Att börja arbeta med internprissättning som verktyg i omställningsarbetet trots att det inte finns som krav än, kan vara ett sätt för svenska aktörer att ytterligare stärka sin konkurrenskraft genom att gå före med implementering av kommande EU-lagstiftning.
Ett viktigt medskick från de medverkande företagen i guiden var – att inte vänta utan att komma igång och börja jobba med klimatfrågan genom att sätta ett pris på utsläpp.
- Med internpris får företagen ekonomiska incitament att hitta lösningar för minskade utsläpp i hela värdekedjan, vilket är avgörande för att vi ska nå nettonoll, sa Vattenfalls miljöchef, Thomas Olsson, när guiden lanserades på ett seminarium i samband med Global Compact Network Swedens årsmöte 14 maj.
Hör av dig om du vill veta mer om hur ditt företag kan arbeta med internpris som verktyg mot nettonollutsläpp.
Göran Erselius
Grundare 2050 Consulting och expert GHG-protokollet och Science Based Targets samt medförfattare till guiden Forward Faster med internpris på koldioxid
Leila El-Sherif Wollheim
Seniorkonsult på 2050 och huvudförfattare till guiden Forward Faster med internpris på koldioxid