Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Med EU:s gröna giv ökar förvänt­ningarna på hur företag ska ta ansvar och arbeta för att minska sin klimat­på­verkan. Nya rappor­te­rings­di­rektiv med krav på utsläpps­be­räk­ningar i värde­kedjan (CSRD, ESRS, taxo­nomin, SFDR) gör håll­bar­hets­ar­betet allt mer affär­skri­tiskt för företag som verkar inom EU. Lägg därtill EU:s nya grän­sju­ste­rings­me­kanism för koldioxid, CBAM, som gör det dyrare att importera utsläpp­stunga varor. 

För många företag riskerar det att bli ett kallt uppvak­nande när ledningen inser att de kommer att få svårt att leverera på de klimatmål som utlovats eller att före­taget har gjort sig beroende av kolin­tensiva processer i värde­kedjan där priset på utsläpp stiger.

Ett sätt att redan nu förbereda sig på hårdare utsläppskrav är att pris­sätta koldioxid genom att införa ett så kallat internpris. Det innebär att företag i sitt interna arbete använder intern­pris­sättning på koldi­ox­id­ut­släpp som styr­medel för till exempel inve­ste­rings­beslut, transport och inköp. På så sätt kan före­taget bli proaktivt istället för reaktivt.

2050 har på uppdrag av UN Global Compact Network Sweden och till­sammans med företag som Volvo Cars, Vattenfall, Alfa Laval, Microsoft, Södra med flera utar­betat en steg-för-steg guide för hur verk­sam­heter kan intro­ducera intern­pris­sättning av koldi­ox­id­ut­släpp som verktyg på sin resa mot nettonollutsläpp.

Ladda ned guiden här: Forward Faster med internpris på koldioxid

Fler och fler företag har börjat att arbeta med internpris på koldioxid som ett sätt att nå uppsatta klimatmål och fram­tids­säkra sin verk­samhet, däribland inter­na­tio­nella stor­fö­retag som Nestlé, Microsoft, British Airways (IAG), Coca-Cola, Mitsubishi, Michelin och svenska Volvo Cars, Ikea och H&M. Enligt orga­ni­sa­tionen CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) har eller planerar 50 procent av världens 500 största bolag att införa internpris på koldi­ox­id­ut­släpp. Redan idag rappor­terar drygt 3 600 företag att de använder ett internpris för sina koldi­ox­id­ut­släpp eller avser införa det under de närmaste två åren.

Internpris som verktyg i håll­bar­hets­ar­betet fungerar som en kompass som vägleder orga­ni­sa­tionen i beslut och åtgärder på före­tagets omställ­ningsresa mot netto­noll­ut­släpp. Guiden, som 2050 och UN Global Compact Network Sweden tagit fram, är tänkt att vägleda små och medel­stora företag med konkreta exempel på imple­men­tering och pris­sätt­nings­mo­deller för att hjälpa orga­ni­sa­tioner mer prak­tiskt att komma igång och arbeta med intern­pris­sättning som stra­te­giskt verktyg för att nå klimatmål och anpassa affärsmo­deller. Verk­tyget kan användas för att bedöma och hantera utsläpps­risker och iden­ti­fiera koldi­ox­idre­la­terade möjlig­heter, liksom för att driva omställning i verk­sam­heten och nå satta klimatmål.

Att över­sätta utsläppsdata till kronor och ören är ett sätt att arbeta med klimatåt­gärder i en gemensam valuta för att tydligare styra inve­ste­rings­beslut i hållbar riktning och skapa ekono­miska inci­tament att ställa om verksamheten.

Imple­men­tering av ett internt koldi­ox­idpris utgörs av fyra centrala steg (se figur nedan) där steg ett är att kart­lägga verk­sam­hetens växt­hus­gas­ut­släpp. Nästa steg är att ta fram en hand­lingsplan och fast­ställa pris­modell och koldi­ox­idpris. Därefter handlar det om att imple­mentera samt under gång utvärdera vald pris­modell för att säker­ställa att de är rele­vanta och effektiva, det vill säga leder mot önskade mål om redu­cerade utsläpp.

Ett företag kan inte­grera ett internt pris på koldi­ox­id­ut­släpp på flera olika sätt i sina besluts­pro­cesser. De vanli­gaste formerna av interna pris­sätt­nings­me­ka­nismer är koldi­ox­i­d­av­gifter och skugg­pris­sättning. Att införa ett skuggpris rekom­men­deras som ett första steg för att förstå hur ett högre pris på utsläpp påverkar lönsam­heten i framtiden.

För Sverige som redan ligger långt fram med inno­vativa indu­stri­sats­ningar och många nystartade klimat­tek­nik­fö­retag innebär EU:s ökade håll­bar­hetskrav en affärspo­tential. Cirkulära affärsmo­deller och en hög inno­va­tionsgrad gör att svenska produkter och lösningar redan efter­frågas inter­na­tio­nellt. Att börja arbeta med intern­pris­sättning som verktyg i omställ­nings­ar­betet trots att det inte finns som krav än, kan vara ett sätt för svenska aktörer att ytter­ligare stärka sin konkur­rens­kraft genom att gå före med imple­men­tering av kommande EU-lagstiftning.

Ett viktigt medskick från de medver­kande före­tagen i guiden var – att inte vänta utan att komma igång och börja jobba med klimat­frågan genom att sätta ett pris på utsläpp.

- Med internpris får före­tagen ekono­miska inci­tament att hitta lösningar för minskade utsläpp i hela värde­kedjan, vilket är avgö­rande för att vi ska nå nettonoll, sa Vatten­falls miljöchef, Thomas Olsson, när guiden lanse­rades på ett semi­narium i samband med Global Compact Network Swedens årsmöte 14 maj.

Hör av dig om du vill veta mer om hur ditt företag kan arbeta med internpris som verktyg mot nettonollutsläpp.

 

Göran Erselius
Grundare 2050 Consulting och expert GHG-proto­kollet och Science Based Targets samt medför­fattare till guiden Forward Faster med internpris på koldioxid 

Leila El-Sherif Wollheim
Senior­konsult på 2050 och huvud­för­fattare till guiden Forward Faster med internpris på koldioxid