Beslut är taget om det första av två direktiv som ska styra upp reglerna kring hållbarhetskommunikation. Nästa direktiv är nu under förhandling i både parlamentet och rådet. När allt är på plats ser det ut att kunna betyda slutet för grönmålning inom EU och stärka konsumenternas möjligheter att göra medvetna konsumentval. Det börjar bli dags för företagen att se över sin hållbarhetskommunikation och börja anpassa den efter de nya kraven. 2050:s expert Rebecka Hovenberg förklarar vad de nya reglerna kommer att innebära.
Två nya direktiv för hållbarhetskommunikation
Hela paketet för att stärka konsumenternas makt och förbjuda grönmålning görs i två steg. Det första steget är införandet av direktivet ”Empower consumers in the green transition” som antogs av parlamentet den 17 januari i år och som nu ska implementeras i alla länders nationella lagstiftning. Det beräknas träda i kraft inom två år. Detta direktiv innehåller till exempel förbud mot:
- allmänna miljöpåståenden, till exempel klimatneutral, biologisk nedbrytbar, energieffektiv, klimatsmart eller ekologisk om inte påståendet bevisas i nära anslutning,
- påståenden om att en produkt har en minskad eller ingen miljöpåverkan baserat på användning av klimatkompensation, som inte är kopplade till faktiska utsläppsminskningar i produktens eller tjänstens värdekedja,
- påståenden om framtida miljöprestanda utan realistiska åtaganden från företaget för att nå sitt uppsatta mål. Företagen måste kommunicera sina planer och aktiviteter samt få dem verifierade av en oberoende tredjepartsexpert,
- hållbarhetsmärkningar utan ordentliga och oberoende certifieringsprocesser – inklusive märkningar som skapats av företag för deras egna produkter för att ge ett falskt intryck av att påståenden har verifierats.
- Att påstå att sådant som är lagtvingade är unikt för produkten eller tjänsten.
Detta direktiv kan sägas innehålla vad Kommissionen vill åstadkomma. Det andra direktivet, Green Claims, behandlar sedan hur vi ska komma dit. Green Claims-direktivet förhandlas nu i parlamentet och rådet simultant (även om rådet ligger lite efter). 2050 har beskrivit innehållet i Green Claims i en tidigare 2050 Belyser.
Parlamentets synpunkter
2050 genomförde nyligen ett webbinarium där EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), som är en av de som förhandlar direktivet för parlamentets räkning deltog. Hon beskrev några av de synpunkter som hon kommer driva i förhandlingarna:
- Förändra att varje miljöpåstående ska ha ett förhandsgodkännande. Det innebär att företag inte kommer våga eller kunna kommunicera miljöpåståenden och det skulle kunna ta månader att få påståenden godkända i värsta fall. Byråkratin skulle missgynna de seriösa företagen eftersom det blir svårare att skilja produkterna åt när färre kommunicerar om hållbarhet. Detta är både miljöorganisationer och tex partigruppen EEP emot. Ett alternativ skulle kunna vara snabbspår eller egendeklaration för de vanligaste påståendena.
- Att inte bara EU:s egna miljömärkning EU Ecolabel ska vara godkända att använda som tredjepartsgranskare. Märkningar som Svanen och Krav borde också vara möjliga att använda . Här ser det dock ljust ut i förhandlingarna för parlamentet, enligt Arba Kokalari (M).
- Synen på klimatkompensation. I parlamentet anser EEP att man ska få klimatkompensera och kommunicera kring det på något sätt, medan partierna till vänster är mer restriktiva.
I vår kommer parlamentet börja behandla Green Claims, men det kommer ta något år innan det träder i kraft. Efter beslut i parlamentet tar det ytterligare ca 2 år innan det införs och till dess kommer det hinna förändras . Som företag gör man dock klokt i att lita på att kraven kommer att öka över tid, så det lönar sig att se över sin kommunikation redan nu.
Sverige och ministerrådets synpunkter
På webbinariet deltog även Jerker Forssell, Ämnesråd på Klimat- och näringsdepartementet, på Regeringskansliet, och som deltar i Rådsarbetsgruppen för miljö och därmed förhandlar för Sveriges räkning i ministerrådet. I ministerrådet ligger processen efter parlamentet. Målsättning är att rådet ska enas om sin riktlinje i juni, vilket innebär tre månader efter parlamentet. Till hösten tar sedan trilogen vid innan beslut kan ske vid årsskiftet 2024/2025.
Jerker Forssell menar att rådet är mer positivt än parlamentet till kommissionens förslag att godkänna miljöpåståenden i förväg. Det finns kritik, men man arbetar vidare efter kommissionens förslag. Det som Sverige för fram i rådets förhandling är att den svenska regeringen välkomnar intentionen i kommissionens förslag, men påpekar att den administrativa delen måste vara rimlig. Avseende miljömärkningar trycker regeringen på att det är viktigt att nationella och regionala miljömärkningar bör fortsätta få ha en viktig roll på marknaden. Förhandsprövning av kommunikation skulle kunna komma i konflikt med tryckfrihetsförordning och yttrandefrihetsförordning. Man bedömer inte att svenska miljömärkningar som Svanen, Bra miljöval etc. är hotade, däremot kommer man på nationell eller regional nivå inte att få introducera nya). Befintliga märkningar kommer behöva rätta sig efter EU-blomman, vilken kan öka administrationen och göra det svårt för dem att utveckla sig.
Vad bör företag göra nu?
Förändringarna kommer att vara genomgripande och innebära att cirka hälften av de miljöpåståenden som görs inom EU kommer att förbjudas. Lagstiftningen gäller påståenden som riktas till slutkonsumenten och gör ditt företag sådana påståenden är det klokt att börja se över dem nu. Förslag på en handlingsplan kan se ut så här:
- Sätt dig in i de nya reglerna
- Låt utbilda de som ansvarar för den externa kommunikationen
- Bedöm dina nuvarande miljöpåståenden utifrån lagstiftningens krav
- Genomför livscykelbedömningar (LCA) på relevanta produkter
- Motivera dina påståenden utifrån LCA:n
- För klimatmål, ta fram en tydlig handlingsplan med aktiviteter samt få dem verifierade av en oberoende tredjepartsgranskare innan målet kommuniceras
- Upprätta interna riktlinjer för kommunikation
- Uppdatera underlaget som påståendena baseras på minst vart femte år
Den här texten är delvis en sammanfattning av ett webbinarium 2050 genomförde den 26/1–24. Vill du se webbinariet i sin helhet kan du klicka här.
Rebecka Hovenberg
Senior konsult på 2050