”Klimat­krisen är det största mark­nads­miss­lyc­kandet världen någonsin skådat”, sa Nicolas Stern, tidigare chefe­konom för Världs­banken och författare till den omtalade Stern­rap­porten om klimat­för­änd­ring­arnas kost­nader. Mark­nads­e­ko­nomin fungerar inte eftersom dess aktörer inte behöver betala för de klimat­kon­se­kven­serna de orsakar. De saknar motiv att minska sina utsläpp eller ta hänsyn till den lång­siktiga stabi­li­teten i världs­e­ko­nomin och enligt Stern­rap­porten kan klimat­för­änd­ringarna leda till årliga kost­nader motsva­rande 20 procent av världs­e­ko­nomin om vi fort­sätter som vanligt.

Den lösning som många ekonomer anser vara mest rationell och kost­nads­ef­fektiv är att pris­sätta utsläppen. Det kan ske genom koldi­ox­idskatter eller ett system med utsläpps­handel. Sverige och Finland var de första länderna i världen att införa en koldi­ox­idskatt och de har visat att detta är ett effektivt sätt att få ner utsläppen. Trots att Sverige har ett av världens högsta priser på koldioxid har ekonomin vuxit och såvitt är känt har inte produktion flyttat utom­lands med anledning av skatten. En koldi­ox­idskatt är en förut­sägbar mekanism som moti­verar företag att minska sina utsläpp och skapar samtidigt intäkter som skulle kunna användas för att finan­siera till omställ­nings­åt­gärder. En del ekonomer har därför argu­men­terat för behovet av att införa ett gemensamt globalt pris på utsläpp.

Flera aktörer har lyft frågan
Frågan om en global koldi­ox­idskatt stod inte på agendan inför klimat­topp­mötet i Glasgow, men trots det har ett antal infly­tel­serika aktörer gjort utta­landen om behovet av en sådan. Under mötets första dag krävde IMF att världens rika länder måste införa ett pris på utsläpp och uttryckte samtidigt att en koldi­ox­idskatt skulle vara den effek­ti­vaste pris­me­ka­nismen. En poli­tiker som aktivt argu­men­terat för ett globalt utsläppspris under COP26 är Kanadas premiär­mi­nister Justin Trudeau. Även Euro­peiska kommis­sionens ordfö­rande Ursula von der Leyen gjorde ett utta­lande i frågan under ett semi­narium i Glasgow. Enligt henne borde en global pris­sätt­nings­me­kanism sättas upp och omfatta åtminstone 60 procent av alla utsläpp i världen. Med en global över­ens­kom­melse om en sådan pris­sättning skulle utsläpps­minsk­ningar moti­veras samtidigt som kapital skulle kunna allo­keras och styras till resurs­svaga länder. De skulle genom ett sådant system kunna få ersättning för att de exem­pelvis inte skövlar skog, åter­skapar mangrove­skogar eller genomför andra åtgärder för att möta klimatförändringarna.

Det är osäkert om en över­ens­kom­melse kan nås
Det är givetvis högst osäkert om någon slags över­ens­kom­melse om ett globalt pris på utsläpp kan uppnås i Glasgow. Även om en ökad andel av utsläppen pris­sätts är det för till­fället enligt Världs­banken endast 21,5 procent av världens utsläpp som omfattas av någon form av pris­me­kanism och av detta utgör EU:s Emission trading system (ETS) 16 procent. Dessutom har de flesta länder och regioner satt priset på koldioxid på en mycket låg nivå. Enligt en rapport från IMF var den globala genom­snittliga kost­naden på utsläpp endast 2 dollar för ett ton koldi­ox­i­de­kvi­va­lenter år 2019, vilket är betydligt lägre än i Sverige där kost­naden är över 110 dollar. I Sing­apore, som var det första landet i Sydostasien att införa en koldi­ox­idskatt, är priset per ton under 4 dollar och Indo­nesien som under COP aviserade att landet ska införa en skatt, planerar att lägga den på 2 dollar per ton. Enligt IMF måste kost­naden ligga på 75 dollar år 2030 om världen ska klara tvågra­ders­målet. Andra bedömare har argu­men­terar för en betydligt högre kostnad.

Koldi­ox­idskattens nytta är omdis­ku­terad
Samtidigt finns det invänd­ningar mot före­ställ­ningen om att en koldi­ox­idskatt skulle ha stor bety­delse för att minska utsläppen. För det första finns det en risk att en blygsam skatt blir ett sätt för exem­pelvis olje­fö­retag att fort­sätta med sin verk­samhet utan att behöva betala de faktiska kost­na­derna av sin verk­samhet. Olje­gi­ganten Exxon har exem­pelvis argu­men­terat för en koldi­ox­idskatt i USA samtidigt som det inte finns något som tyder på att före­taget på allvar kommer ställa om. Inom vissa sektorer och länder vore direkta begräns­ningar av utsläppen eller använd­ningen mer träff­säkra. Den reduk­tions­plikt som finns i Sverige är ett sådant styr­medel. En ytter­ligare invändning är att ett lågt satt globalt pris kan få en avky­lande effekt på använd­ningen av ekono­miska styr­medel i de ekonomier som har infört ett pris på en mera rimlig nivå. Ursula von der Leyen menade i semi­nariet att ett globalt pris måste sättas på en mini­mumnivå och inte påverka EU utsläpps­han­dels­system. Men även en inter­na­tio­nellt gemensam mini­minivå kan vara proble­matisk eftersom kost­na­derna för alter­nativ varierar stort mellan sektorer och länder. Det är vore mycket svårt att göra en inter­na­tio­nellt gemensam avvägning mellan nytta och kostnad för koldioxidutsläpp.

Nära kopplat till det handlar andra invänd­ningar om att koldi­ox­idskatter kan påverka resurs­svaga länder och grupper. Detta är också en anledning till att exem­pelvis Pakistan motsatt sig en sådan skatt, och det enda landet i Afrika som infört en skatt är Sydafrika. Ett globalt pris skulle förvisso bara behöva omfatta de stora utsläppslän­derna och inte nödvän­digtvis införas i Afrika som står för mindre än fem procent av världens utsläpp och för avsevärt lägre utsläpp per capita än ekono­miskt rikare länder. Samtidigt visar en studie att ett infö­rande av en koldi­ox­idskatt i Etiopien och Ghana främst skulle träffa den rikare delen av befolkning som använder betydligt mer energi än fattiga. Koldi­ox­idskatter kan då användas som omför­del­nings­me­kanism och som ett styr­medel som förmår utveck­lings­länder att inte satsa på fossila energisystem.

Vad händer nu?
Även om det inte är särskilt troligt att en över­ens­kom­melse om en inter­na­tionell koldi­ox­idskatt sluts i Glasgow finns det trots det en del som tyder på att en inter­na­tionell pris­me­kanism kan växa fram när fler länder inför något slags system för beskattning eller utsläpps­handel samtidigt som ett stort antal företag kräver mer enhetliga system för att betala för sina utsläpp. Om ett inter­na­tio­nellt prisgolv för rikare länder blir verk­lighet och om priset på utsläpp efter hand justeras uppåt vore det givetvis bra för klimatet. Dessutom vore det bra för de många företag som verkar i länder med koldi­ox­id­be­skattning och som sedan länge arbetat för att reducera sina utsläpp.

 

Daniel Lindvall
Veten­skaplig rådgivare

Mikael Karlsson
Veten­skaplig rådgivare