Vi på 2050 arbetar med många kunder som arbetar hårt med att minska sin klimatpåverkan. Många av dem står nu inför faktum att klimatpåverkan från vägtransporter över en natt ökar när kravet på inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin (reduktionsplikten) kraftigt bantades vid årsskiftet. Vår seniorkonsult Peter Henriksson som arbetar mycket med transportfrågor bjuder på några lösningar:
Vid årsskiftet ökade utsläppen från standarddiesel med 35 procent[1]. Gör du ingen justering i din drivmedelsportfölj ökar dina utsläpp som transportör eller transportköpare därför med runt 35 procent, om du inte redan använder biodrivmedel eller el. Den goda nyheten är att du kan agera för att hantera detta och att kostnaden inte behöver bli ett hinder.
När medierna nu rapporterar om sjunkande dieselpriser missar de att priserna för HVO100 också minskat snabbt och att skillnaden i pris mellan reduktionsdiesel och HVO100 är betydligt lägre än den varit under 2023. De nämner inte heller att priserna för övriga biodrivmedel. En närmare analys visar att det finns goda möjligheter att sänka klimatutsläppen till en relativt låg kostnad. Med nuvarande förutsättningar kan en reduktion av utsläppen med 40 procent uppnås genom en kostnadsökning (för hela transporten) med runt 2 procent[2].
Det som krävs för att styra mot ditt och dina kunders klimatmål är att medvetet ändra den drivmedelsmix som används för de transporter din verksamhet ger upphov till. För att ge lite kalkylstöd har vi på 2050 tagit fram en enkel kalkyl där du kan simulera din drivmedelsmix och hur denna kan förändras över tid. Du kan även göra ett enkelt kostnadsestimat, baserat på egna antaganden om drivmedelspriser. Du hittar kalkylarket på minreduktionsplikt.se.
Priset för olika typer av flytande drivmedel har varierat starkt de senaste två åren till följd av krig och energikris (se figur nedan, källa Energifabriken).
[1] Reduktionsplikten sänks från 30,5 procent till 6 procent för diesel. Räknar med Energimyndighetens utsläppsfaktorer, per energienhet, ger det en ökning av utsläppen, allt annat lika, med 35 procent.
[2] Exempel: Nå 40 procent total reduktion 2024 genom att förändra bränslemixen till 44 procent HVO/56 procent reduktionsdiesel. HVO antas vara 20 procent dyrare (jan 2024), bränslets andel av totala kostnader (TCO) antas vara 25 procent.
Prisfallet på HVO100 kan i första hand tillskrivas ökad tillgång. Det beror inte primärt på minskad efterfrågan till följd av reduktionspliktens avskaffande utan beror på stora tillkommande globala volymer som under de närmaste åren bedöms skapa överskott, trots ökad efterfrågan från stora marknader som USA och Tyskland.
Vill du ha stöd med att beräkna ditt klimatavtryck från transporter eller diskutera vilka åtgärder som är mest effektiva för att sänka ditt klimatavtryck så står vi redo att hjälpa dig. Det du gör kan skapa stor skillnad, utnyttja det och var en del av lösningen för transportbranschens omställning till fossilfrihet!
Peter Henriksson, senior konsult, 2050