Min reduk­tions­plikt  

Ta kontroll över klima­t­ut­släppen från era trans­porter.
Skapa din egen reduktionsbana!

Ta kontroll över klimatutsläppen från era transporter.

Skapa din egen reduktionsbana!

 

Vid årsskiftet sänks reduk­tions­plikten för stan­dard­diesel från en inblandning av biodriv­me­dels­kom­po­nenter med en reduktion på 30,5 % till en reduk­tionsnivå på 6 %. Reduk­tions­plikten har varit ett enkelt och kost­nads­ef­fektivt sätt att sänka att sänka trans­port­ut­släppen på ett bety­dande sätt. Även de åkerier som har haft lägst klima­tam­bi­tioner har sänkt sina utsläpp på lika villkor. Kravet på sänkt inblandning innebär att åkerier och frakt­köpare behöver göra ett aktivt val för att inte öka sin klimat­på­verkan väsentligt vid årsskiftet. I en under­sökning av Circle K i samarbete med Åkeri­fö­re­tagen säger sex av tio åkare att de riskerar att inte nå sina egna håll­bar­hetsmål när reduk­tions­plikten sänks och ungefär lika många ser att de själva måste välja ett mindre hållbart bräns­le­al­ter­nativ än de egent­ligen vill framöver. 

Samtidigt har många svenska företag satt ambi­tiösa veten­skapligt baserade mål som förut­sätter att fossil energi, speciellt i trans­port­sektorn, i stort sett fasas ut fram till 2030. 

Det finns dock en lösning. Alla aktörer kan genom medvetna val själva åter­skapa reduk­tions­plikten genom att genom att välja förnybara alter­nativ och högin­blandade fossilfria bränslen. Om man inte har möjlighet att byta ut all fossil diesel mot förnybara alter­nativ (exem­pelvis HVO och RME), kan ett alter­nativ vara att skapa en egen reduk­tionsbana som successivt ökar andelen förnybar energi och driv­medel som används i verk­sam­heten. En stegvis upptrappning kan upplevas som mindre riskabel, och kan justeras över tid för att matcha marknadsutvecklingen. 

2050 Consulting har tagit fram en kalkyl­modell med uppda­terade utsläpps­fak­torer som gör att företag enkelt kan simulera utsläpp med olika energi- och bräns­lemix. Dessutom kan man beräkna en förväntad driv­me­dels­kostnad vid en ny mix. Med vår excel-modell är det möjligt att simulera fritt och snabbt se effek­terna av olika enskilda alter­nativ samt olika kombi­na­tioner av energi- och bränsleval. Dessutom är alla beräk­ningar och grunddata till­gängliga i öppna tabeller. Utsläpps­fak­to­rerna är i enlighet med angivna nivåer från Ener­gi­myn­dig­heten och beräk­ningarna görs i enlighet med Green­house Gas Protocol. Modellen är flexibel och om du t.ex. köper ett bränsle med högre klimat­nytta, kan du använda den utsläpps­faktor som din leve­rantör till­han­da­håller för att få ett mer korrekt utfall.

Introduktion

På första fliken i excel-filen finner du några enkla instruk­tioner. För mer stöd, ladda ned vår steg-för-steg-guide. 

Frontend

Här matar du in data i de gröna cellerna, din vägda reduktion visas direkt i tabellen och i diagrammen. 

Tabeller

I tabell­fliken kan du se beräk­ningar för respektive år. I de gula cellerna kan du se och justera modellens grundantaganden. 

Har du frågor om modellen eller önskar du stöd med att utveckla en driv­me­dels­strategi?
Ta kontakt med våra konsulter: Peter Henriksson eller Sebastian Carls­hamre

 

Min reduk­tions­plikt har utvecklats av 2050 Consulting. Beräk­nings­mo­dellen är tänkt för enkla scena­ri­o­a­na­lyser. Modellen upplåtes för fri användning för trans­port­fö­retag, åkerier och trans­port­köpare. Modellen får inte kopieras och över­låtas eller användas för kommer­siellt bruk. Modellen är inte heller anpassad för klimat­re­do­visning eller beräk­ningar som kräver primärdata eller tred­je­parts­granskning. Alla rättig­heter tillhör 2050 Consulting.

Kontakta oss på info@2050.se eller medarbetarna direkt, se om 2050.

Besök oss

Stockholm

Skeppsbron 32, 3 tr,
111 30 Stockholm

Linköping

Gjute­ri­gatan 1,
582 73 Linköping

Malmö

Stor­torget 13B,
211 22 Malmö

Göteborg

Drott­ning­gatan 25,
411 14 Göteborg