Min reduktionsplikt
Ta kontroll över klimatutsläppen från era transporter.
Skapa din egen reduktionsbana!
Ta kontroll över klimatutsläppen från era transporter.
Skapa din egen reduktionsbana!
Vid årsskiftet sänks reduktionsplikten för standarddiesel från en inblandning av biodrivmedelskomponenter med en reduktion på 30,5 % till en reduktionsnivå på 6 %. Reduktionsplikten har varit ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att sänka att sänka transportutsläppen på ett betydande sätt. Även de åkerier som har haft lägst klimatambitioner har sänkt sina utsläpp på lika villkor. Kravet på sänkt inblandning innebär att åkerier och fraktköpare behöver göra ett aktivt val för att inte öka sin klimatpåverkan väsentligt vid årsskiftet. I en undersökning av Circle K i samarbete med Åkeriföretagen säger sex av tio åkare att de riskerar att inte nå sina egna hållbarhetsmål när reduktionsplikten sänks och ungefär lika många ser att de själva måste välja ett mindre hållbart bränslealternativ än de egentligen vill framöver.
Samtidigt har många svenska företag satt ambitiösa vetenskapligt baserade mål som förutsätter att fossil energi, speciellt i transportsektorn, i stort sett fasas ut fram till 2030.
Det finns dock en lösning. Alla aktörer kan genom medvetna val själva återskapa reduktionsplikten genom att genom att välja förnybara alternativ och höginblandade fossilfria bränslen. Om man inte har möjlighet att byta ut all fossil diesel mot förnybara alternativ (exempelvis HVO och RME), kan ett alternativ vara att skapa en egen reduktionsbana som successivt ökar andelen förnybar energi och drivmedel som används i verksamheten. En stegvis upptrappning kan upplevas som mindre riskabel, och kan justeras över tid för att matcha marknadsutvecklingen.
2050 Consulting har tagit fram en kalkylmodell med uppdaterade utsläppsfaktorer som gör att företag enkelt kan simulera utsläpp med olika energi- och bränslemix. Dessutom kan man beräkna en förväntad drivmedelskostnad vid en ny mix. Med vår excel-modell är det möjligt att simulera fritt och snabbt se effekterna av olika enskilda alternativ samt olika kombinationer av energi- och bränsleval. Dessutom är alla beräkningar och grunddata tillgängliga i öppna tabeller. Utsläppsfaktorerna är i enlighet med angivna nivåer från Energimyndigheten och beräkningarna görs i enlighet med Greenhouse Gas Protocol. Modellen är flexibel och om du t.ex. köper ett bränsle med högre klimatnytta, kan du använda den utsläppsfaktor som din leverantör tillhandahåller för att få ett mer korrekt utfall.
Introduktion
På första fliken i excel-filen finner du några enkla instruktioner. För mer stöd, ladda ned vår steg-för-steg-guide.
Frontend
Här matar du in data i de gröna cellerna, din vägda reduktion visas direkt i tabellen och i diagrammen.
Tabeller
I tabellfliken kan du se beräkningar för respektive år. I de gula cellerna kan du se och justera modellens grundantaganden.
Har du frågor om modellen eller önskar du stöd med att utveckla en drivmedelsstrategi?
Ta kontakt med våra konsulter: Peter Henriksson eller Sebastian Carlshamre
Min reduktionsplikt har utvecklats av 2050 Consulting. Beräkningsmodellen är tänkt för enkla scenarioanalyser. Modellen upplåtes för fri användning för transportföretag, åkerier och transportköpare. Modellen får inte kopieras och överlåtas eller användas för kommersiellt bruk. Modellen är inte heller anpassad för klimatredovisning eller beräkningar som kräver primärdata eller tredjepartsgranskning. Alla rättigheter tillhör 2050 Consulting.
Kontakta oss på info@2050.se eller medarbetarna direkt, se om 2050.
Besök oss
Stockholm
Skeppsbron 32, 3 tr,
111 30 Stockholm
Linköping
Gjuterigatan 1,
582 73 Linköping
Malmö
Stortorget 13B,
211 22 Malmö
Göteborg
Drottninggatan 25,
411 14 Göteborg