Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

 

Vi på 2050 arbetar med många kunder som arbetar hårt med att minska sin klimat­på­verkan. Många av dem står nu inför faktum att klimat­på­verkan från vägtrans­porter över en natt ökar när kravet på inblandning av biodriv­medel i diesel och bensin (reduk­tions­plikten) kraftigt bantades vid årsskiftet. Vår senior­konsult Peter Henriksson som arbetar mycket med trans­port­frågor bjuder på några lösningar: 

Vid årsskiftet ökade utsläppen från stan­dard­diesel med 35 procent[1]. Gör du ingen justering i din driv­me­delsportfölj ökar dina utsläpp som trans­portör eller trans­port­köpare därför med runt 35 procent, om du inte redan använder biodriv­medel eller el. Den goda nyheten är att du kan agera för att hantera detta och att kost­naden inte behöver bli ett hinder.

När medierna nu rappor­terar om sjun­kande diesel­priser missar de att priserna för HVO100 också minskat snabbt och att skill­naden i pris mellan reduk­tions­diesel och HVO100 är betydligt lägre än den varit under 2023. De nämner inte heller att priserna för övriga biodriv­medel. En närmare analys visar att det finns goda möjlig­heter att sänka klima­t­ut­släppen till en relativt låg kostnad. Med nuva­rande förut­sätt­ningar kan en reduktion av utsläppen med 40 procent uppnås genom en kost­nads­ökning (för hela trans­porten) med runt 2 procent[2].

Det som krävs för att styra mot ditt och dina kunders klimatmål är att medvetet ändra den driv­me­delsmix som används för de trans­porter din verk­samhet ger upphov till. För att ge lite kalkylstöd har vi på 2050 tagit fram en enkel kalkyl där du kan simulera din driv­me­delsmix och hur denna kan förändras över tid. Du kan även göra ett enkelt kost­nads­estimat, baserat på egna anta­ganden om driv­me­dels­priser. Du hittar kalky­larket på minreduktionsplikt.se.

Priset för olika typer av flytande driv­medel har varierat starkt de senaste två åren till följd av krig och ener­gikris (se figur nedan, källa Energifabriken).

 

[1] Reduk­tions­plikten sänks från 30,5 procent till 6 procent för diesel. Räknar med Ener­gi­myn­dig­hetens utsläpps­fak­torer, per ener­gi­enhet, ger det en ökning av utsläppen, allt annat lika, med 35 procent.

[2] Exempel: Nå 40 procent total reduktion 2024 genom att förändra bräns­le­mixen till 44 procent HVO/56 procent reduk­tions­diesel. HVO antas vara 20 procent dyrare (jan 2024), bränslets andel av totala kost­nader (TCO) antas vara 25 procent.

Pris­fallet på HVO100 kan i första hand till­skrivas ökad tillgång. Det beror inte primärt på minskad efter­frågan till följd av reduk­tions­pliktens avskaf­fande utan beror på stora till­kom­mande globala volymer som under de närmaste åren bedöms skapa över­skott, trots ökad efter­frågan från stora mark­nader som USA och Tyskland.

Vill du ha stöd med att beräkna ditt klimatav­tryck från trans­porter eller diskutera vilka åtgärder som är mest effektiva för att sänka ditt klimatav­tryck så står vi redo att hjälpa dig. Det du gör kan skapa stor skillnad, utnyttja det och var en del av lösningen för trans­port­bran­schens omställning till fossilfrihet!

 

 

 

Peter Henriksson, senior konsult, 2050