Regeringen har nu meddelat att de sänker reduktionsplikten från dagens 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för dieselbränsle till 6 procent för båda. Ett beslut som enligt Naturvårdsverket, kommer försvåra möjligheterna att nå klimatmålet till 2030. Regeringen vidhåller att målet till 2045 ska nås, så frågan är hur? I höst kommer klimatfärdplanen som sätter tonen för klimatpolitiken under resten av mandatperioden. Från näringslivets sida blir det allt viktigare att påverka klimatpolitiken i så ambitiös riktning som möjligt, för att få politisk draghjälp i klimatarbetet. En sådan möjlighet är det nationella klimatmötet den 16 juni, då förslagen i klimatfärdplanen ska förankras.
Det har varit en turbulent tid i klimatpolitiken sedan den borgerliga regeringen tillträdde. Skarp kritik har riktats mot att många åtgärder som skulle ha minskat utsläppen tas bort eller reduceras, exempelvis bonus-delen i bonus-malus, det nya reseavdraget samt stora nedskärningar i miljöbudgeten. I söndags lämnade Tidöpartierna besked att de sänker reduktionsplikten till 6 procent, vilket ytterligare försvårar möjligheterna att nå klimatmålen. Regeringen håller fast vid att Sverige ska ha nettonollutsläpp till 2045, även om enskilda ministrar och samarbetspartnern Sverigedemokraterna inte håller med. Hur målet ska nås och utsläppen minskas har dock ännu inte konkretiserats.
Rundabordssamtal under våren och nationellt klimatmöte 16 juni
Till hösten ska regeringen lägga fram mandatperiodens handlingsplan för hur klimatmålen ska nås. Under våren genomförs rundabordssamtal med olika sektorer med utgångspunkt i Fossilfritt Sveriges färdplaner för att diskutera hinder och möjligheter i omställningen. Som en avslutning på dessa anordnas ett nationellt klimatmöte den 16 juni med näringslivet, civilsamhället, intresseorganisationerna och akademin där regeringens politik ska förankras.
Näringslivet behöver spelregler som underlättar och accelererar omställningen
Många företag driver idag en ambitiös klimatagenda, med antagna vetenskapliga mål enligt Science Based Targets för när de ska nå nollutsläpp. Många av dessa föregångare vill se tydliga spelregler som hjälper dem att ställa om. Den strategiska analys många företag gör är att deras affärsmål måste nås inom planetens ramar; klimatmål och affärsmål kan inte ställas mot varandra, och företag har strategier för att uppnå båda. Inte bara för klimatets skull, utan även för svensk konkurrenskrafts skull.
Regeringen har nu alla möjligheter att ta avstamp i de färdplaner som de flesta branscher tagit fram i samverkan med Fossilfritt Sverige, lyssna in företagen och lägga fram en ambitiös klimatagenda för resten av mandatperioden. Om det blir så är dock osagt. Det är därför av största vikt att den proaktiva delen av näringslivet engagerar sig och är tydliga med vad de behöver från makthavarna för att kunna fortsätta sitt ambitiösa omställningsarbete. Har ni inte anmält er till det nationella klimatmötet eller bedriver påverkansarbete på annat sätt, är det därför hög tid att göra det nu.
Rebecka Hovenberg, senior konsult 2050
Markus Ekelund, vd och senior konsult 2050
Läs mer
Sänkta klimatambitioner sviker både näringsliv och väljare