Rege­ringen har nu meddelat att de sänker reduk­tions­plikten från dagens 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel­bränsle till 6 procent för båda. Ett beslut som enligt Natur­vårds­verket, kommer försvåra möjlig­he­terna att nå klimat­målet till 2030. Rege­ringen vidhåller att målet till 2045 ska nås, så frågan är hur? I höst kommer klimat­färd­planen som sätter tonen för klimat­po­li­tiken under resten av mandat­pe­rioden. Från närings­livets sida blir det allt viktigare att påverka klimat­po­li­tiken i så ambitiös riktning som möjligt, för att få politisk drag­hjälp i klimat­ar­betet. En sådan möjlighet är det natio­nella klimat­mötet den 16 juni, då förslagen i klimat­färd­planen ska förankras. 

Det har varit en turbulent tid i klimat­po­li­tiken sedan den borgerliga rege­ringen till­trädde. Skarp kritik har riktats mot att många åtgärder som skulle ha minskat utsläppen tas bort eller redu­ceras, exem­pelvis bonus-delen i bonus-malus, det nya rese­av­draget samt stora nedskär­ningar i miljö­bud­geten. I söndags lämnade Tidö­par­tierna besked att de sänker reduk­tions­plikten till 6 procent, vilket ytter­ligare försvårar möjlig­he­terna att nå klimat­målen. Rege­ringen håller fast vid att Sverige ska ha netto­noll­ut­släpp till 2045, även om enskilda ministrar och samar­bets­partnern Sveri­ge­de­mo­kra­terna inte håller med. Hur målet ska nås och utsläppen minskas har dock ännu inte konkretiserats.

Runda­bords­samtal under våren och natio­nellt klimatmöte 16 juni
Till hösten ska rege­ringen lägga fram mandat­pe­ri­odens hand­lingsplan för hur klimat­målen ska nås. Under våren genomförs runda­bords­samtal med olika sektorer med utgångs­punkt i Fossil­fritt Sveriges färd­planer för att diskutera hinder och möjlig­heter i omställ­ningen. Som en avslutning på dessa anordnas ett natio­nellt klimatmöte den 16 juni med närings­livet, civil­sam­hället, intres­se­or­ga­ni­sa­tio­nerna och akademin där rege­ringens politik ska förankras.

Närings­livet behöver spel­regler som under­lättar och acce­le­rerar omställ­ningen
Många företag driver idag en ambitiös klima­ta­genda, med antagna veten­skapliga mål enligt Science Based Targets för när de ska nå noll­ut­släpp. Många av dessa före­gångare vill se tydliga spel­regler som hjälper dem att ställa om. Den stra­te­giska analys många företag gör är att deras affärsmål måste nås inom planetens ramar; klimatmål och affärsmål kan inte ställas mot varandra, och företag har stra­tegier för att uppnå båda. Inte bara för klimatets skull, utan även för svensk konkur­rens­krafts skull.

Rege­ringen har nu alla möjlig­heter att ta avstamp i de färd­planer som de flesta bran­scher tagit fram i samverkan med Fossil­fritt Sverige, lyssna in före­tagen och lägga fram en ambitiös klima­ta­genda för resten av mandat­pe­rioden. Om det blir så är dock osagt. Det är därför av största vikt att den proaktiva delen av närings­livet enga­gerar sig och är tydliga med vad de behöver från makt­ha­varna för att kunna fort­sätta sitt ambi­tiösa omställ­nings­arbete. Har ni inte anmält er till det natio­nella klimat­mötet eller bedriver påver­kans­arbete på annat sätt, är det därför hög tid att göra det nu.

 

Rebecka Hovenberg, senior konsult 2050

Markus Ekelund, vd och senior konsult 2050

 

Läs mer
Sänkta klima­tam­bi­tioner sviker både näringsliv och väljare

Om poten­tialen för klimatomställningen