Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Den 15 februari kom den efter­längtade lagråds­re­missen från rege­ringen där det framgår hur de vill imple­mentera CSRD i svensk lagstiftning. Men vad innebär inne­hållet i remissen för bolag som berörs av det nya lagkravet om håll­bar­hets­rap­por­tering? Och hur bör bolag agera framöver? 2050:s experter Rebecka Jakobsson och Anders Grönvall förklarar.

Vilka är de primära ändringarna i remissen jämfört med utred­ningen?
I rege­ringens förslag på lagtexter, som nu alltså först ska granskas av lagrådet innan de skickas till riks­dagen för beslut, finns några viktiga skill­nader jämfört med utred­ningens förslag.

För det första: tidplanen förskjuts för stora börsno­terade bolag med fler än 500 anställda.
Enligt tidigare infor­mation skulle stora börsno­terade bolag med fler än 500 anställda rapportera från och med räken­skapsår som inleds närmast efter utgången av 2023. I remissen föreslås att dessa bolag istället ska rapportera för räken­skapsår som inleds efter utgången av juni 2024. Då de flesta bolag har kalen­derår, innebär det för de allra flesta att den första håll­bar­hets­rap­porten enligt CSRD blir för räken­skapsår 2025. De bolag som har brutet räken­skapsår som börjar 1 juli eller senare behöver dock påbörja rappor­te­ringen för verk­sam­hetsår 2024/2025.

Tidplanen för övriga företag föreslås följa utred­ningens förslag:

  • Stora bolag (som ej inklu­deras i skriv­ningen ovan): rappor­tering påbörjas för räken­skapsår 2025, dvs i rapporter som publi­ceras i början av 2026
  • Börsno­terade små och medel­stora företag: rappor­tering påbörjas för räken­skapsår 2026, dvs i rapporter som publi­ceras i början av 2027. Finns dock möjlighet att skjuta upp rappor­te­ringen till räken­skapsår 2028
  • Företag från tredje land: rappor­tering påbörjas för räken­skapsår 2028, dvs i rapporter som publi­ceras i början av 2029.

För det andra: nivåerna för vad som räknas som stora, medel respektive små företag/koncerner justeras.
De nya nivåerna föreslås bli följande:

  • Stora företag/koncerner som uppfyller mer än ett av följande villkor: 
    1. Anställda i bolaget: mer än 250,
    2. Balansom­slutning: mer än 280 miljoner kronor,
    3. Netto­om­sättning: mer än 550 miljoner kronor.
  • Små/medelstora företag/koncerner som är börsno­terade och som uppfyller mer än ett av följande villkor: 
    1. Anställda i bolaget: mer än 10,
    2. Balansom­slutning: mer än 5 miljoner kronor,
    3. Netto­om­sättning: mer än 10 miljoner kronor.

Kan rege­ringen verk­ligen skjuta på imple­men­te­ringen för stora börsno­terade bolag? Hur säkert är det att det blir som det står i remissen?
Rege­ringen har beslutat om en lagråds­remiss. Den ska nu granskas av lagrådet och rege­ringen ska sedan åter­komma med en propo­sition till riks­dagen. Den måste lämnas till riks­dagen senast den 19 mars för att riks­dagen ska hinna behandla den i vår så att den kan träda ikraft i juli som EU-direk­tivet kräver. Men det som alla nu frågar sig är om det finns stöd i EU-rätten för rege­ringen att skjuta på imple­men­te­ringen av kraven för börsno­terade företag med fler än 500 anställda till nästa år. Det är något som lagrådet kan komma att ta upp i sitt yttrande. Rege­ringen behöver inte följa det lagrådet säger och det skulle skapa mycket oklara signaler för de företag som nu arbetar hårt med att få till en CSRD-rappor­tering och rege­ringen ändrade förslaget en gång till. Rege­ringen hänvisar i lagråds­re­missen till Svenskt Näringslivs remissytt­rande men i det finns ingen argu­men­tation att det skulle vara möjligt att skjuta på infö­randet. Maria Baumgarts, chef för håll­bar­hets­rap­por­te­ringen på KPMG men också medlem i EU-kommis­sionens plattform för hållbara finanser ställer sig i en intervju i Aktuell Håll­barhet tveksam till om en sena­relagd start är förenlig med EU-rätten. Även vi på 2050 har svårt att se att den flex­i­bi­li­teten finns i direktivet.

Har vi fått mer infor­mation vad som gäller avseende gransk­ningen?
Rege­ringen föreslår att det är aukto­ri­serade revi­sorer som ska granska håll­bar­hets­rap­por­terna och att revi­so­rerna behöver en särskild behö­righet för att granska dem. Det finns även en möjlighet för företag att välja en annan revisor än den som bolaget valt för granskning av det finansiella.

Ur före­tagens perspektiv innebär detta troligen ökade kost­nader för granskning, då efter­frågan på aukto­ri­serade revi­sorer kommer öka och därmed sannolikt priserna. För att gransk­ningarna ska kunna genom­föras på ett sätt som blir trovärdigt så kan vi bara konstatera att det kommer att krävas ett enormt kunskapslyft bland revi­so­rerna avseende hållbarhet.

Hur bör företag agera nu?
Gene­rellt sett ser vi en enormt ökad efter­frågan från intres­senter (såsom finan­siella aktörer och kunder) avseende håll­bar­hets­in­for­mation. Så för en stor del av Sveriges företag, oavsett storlek, finns det ett affärs­stra­te­giskt värde av håll­bar­hets­kom­mu­ni­kation men fram­förallt av att etablera ett väl under­byggt, effektivt och trovärdigt håll­bar­hets­arbete. Därmed är det inte bara det rent juri­diska som driver på.

  • Stora börsno­terade bolag med fler än 500 anställda
    Osäker­he­terna kring huruvida rege­ringen faktiskt får skjuta på tidplanen för de stora börsno­terade bolagen med fler än 500 anställda skapar fortsatt otydliga förut­sätt­ningar. De allra flesta av dessa bolag är redan i gång med arbetet för anpassning till CSRD (t.ex. genom­förda dubbla väsent­lig­hets­be­döm­ningar samt förbe­re­delser för insamling av data), och att dra ner på tempot kan vara oklokt med tanke på de osäker­heter som råder kring remissen samt att bolag gene­rellt lär börja anpassa sina håll­bar­hets­rap­porter efter CSRD även vid sena­relagd imple­men­tering. Vi ser även ett konstant ökat behov från intres­senter (t.ex. kunder och inve­sterare) på håll­bar­hets­in­for­mation, så det kan snabbt bli en affärs­mässig nackdel för bolag som hamnar på efterkälken.
  • Övriga stora bolag
    Den sedan tidigare kommu­ni­cerade tidplanen kvarstår, dvs stora bolag som inte faller under kate­gorin ovan ska rapportera för räken­skapsår 2025. Med tanke på omfatt­ningen av CSRD bör även dessa bolag hålla ett relativt högt tempo i imple­men­te­ringen av CSRD:s krav och behöver under 2024 ha kommit en bra bit på vägen.
  • Börsno­terade SME
    Den första bedöm­ningen som börsno­terade SME behöver göra är huruvida de bör rapportera för räken­skapsår 2026, eller skjuta upp det upp till två år (vilket lagstift­ningen tillåter). För många börsno­terade SME så finns det förvänt­ningar från t.ex. inve­sterare avseende bolagens håll­bar­hets­arbete och – kommu­ni­kation, så i vissa fall kan det vara oklokt rent affärs­stra­te­giskt att skjuta på rappor­te­ringen. För dessa bolag är vår rekom­men­dation att genomföra den dubbla väsent­lig­hets­be­döm­ningen under 2024, då det sannolikt inte lär ske några större juste­ringar avseende metodik i stan­darden för SME (vilken det finns ett utkast av). På så vis påbörjas arbetet för att leva upp till intres­sen­ternas krav, samtidigt som imple­men­te­ringen av mål, rutiner, policys samt insamling av data kan påbörjas under 2025 innan det blir skarpt läge. De börsno­terade SME som bedömer att de har möjlighet att avvakta med rappor­te­ringen bör löpande analysera krav och förvänt­ningar från viktiga intres­senter, då vi ser att krav­bilden avseende håll­barhet snabbt ökat de senaste åren och sannolikt kommer att fort­sätta öka.
  • Ej börsno­terade SME
    SME som inte är börsno­terade berörs inte direkt av CSRD. Däremot kan de indirekt beröras genom att intres­senter (exem­pelvis kunder) berörs direkt av lagkravet och därmed behöver både rappor­tering och faktisk handling från bolaget. Ett första steg är att analysera krav och förvänt­ningar från viktiga intres­senter, samt analysera hur konkur­rens­bilden kan förändras när kunder och konkur­renter börjar ställa om.

Samman­fatt­ningsvis kan vi konstatera att remissen ger en del svar, men tillför även en hel del frågor. Så vår gene­rella rekom­men­dation blir fortsatt att stora bolag (oavsett börsno­terade eller inte) snarast bör påbörja anpass­ningen till CSRD. För även om tidplanen förskjuts för de börsno­terade bolagen med fler än 500 anställda, så är det inte direkt oceaner av tid bolagen har att spela på med tanke på vilka föränd­ringar lagstift­ningen innebär samt vilka konkur­rens­för­delar de flesta bolag kan dra nytta av om man nyttjar CSRD som ett verktyg för förbättrat håll­bar­hets­arbete. Vi ser med spänning fram emot hur lagrådet kommer ta emot remiss­för­slaget – fort­sättning följer!

Hur kan 2050 stötta er?
2050 har stöttat fler­talet bolag från både offentlig och privat sektor från fler­talet bran­scher med imple­men­tering av CSRD. Nedan anges några exempel på hur vi kan stötta er i CSRD-arbetet:

  • Löpande rådgivning – vi stöttar er med enskilda timmar eller i större omfattning, era behov styr!
  • Dubbel väsent­lig­hets­be­dömning
  • Fram­ta­gande av stra­tegier och mål
  • Klimat­be­räk­ningar
  • Kommu­ni­kation
  • Med mera.

Hör av dig så berättar vi mer!

 

Rebecka Jakobsson
Senior­konsult på 2050

Anders Grönvall
Senior­konsult på 2050

 

Läs mer
När kommer lagstift­ningen om håll­bar­hets­re­do­vis­ningen (CSRD)?
Det här behöver du veta just nu om CSRD och ESRS
Är er process för klimat­re­la­terad risk- och scena­ri­o­sa­nalys redo för CSRD?
Stora fördelar med fram­för­hållning inför ny hållbarhetslagstiftning