Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

2024 är året då CSRD kommer att vara på allas läppar i närings­livet. De nya kraven på håll­bar­hets­rap­por­tering är utma­nande. En av 2050:s främsta experter på ämnet, James Hennessy, utvecklar ett problem som många företag kommer att stöta på, dvs om deras nuva­rande klimat­re­la­terade risk- och Scena­ri­o­a­na­lyser är redo för CSRD. English version avai­lable here

Före­taget ska förklara hur det har använt klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys, inklusive olika klimatsce­narier, för att informera om iden­ti­fi­ering och bedömning av fysiska risker och över­gångs­re­la­terade risker och möjlig­heter på kort, medellång och lång sikt.” — ESRS E1, Paragraf 21

Vad är klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys och hur inte­greras den i ESRS?

Corporate Sustai­na­bility Reporting Directive (CSRD) trädde i kraft i januari 2023. Företag som omfattas av CSRD börjar rapportera enligt European Sustai­na­bility Reporting Stan­dards (ESRS) år 2025 (för år 2024).

ESRS speci­fi­cerar inne­hållet som ska inklu­deras i rappor­terna och baseras till stor del på befintliga ramverk, stan­darder och rikt­linjer för håll­bar­hets­rap­por­tering, inklusive Task­force on Climate-related Financial Disclo­sures (TCFD) rekommendationer.

Medan de specifika kraven för offent­lig­gö­rande som är tillämpliga på ett rappor­te­rande företag kommer att styras av före­tagets dubbla väsent­lig­hets­a­nalys, så kommer de flesta stora företag sannolikt att dra slut­satsen att klimat­för­änd­ringar är ett väsentligt ämne. Detta gör “ESRS E1 — Klimat­för­ändring” till ett centralt fokus för många av våra kunder.

Klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys är en klimat­fo­ku­serad “process för att iden­ti­fiera och bedöma en poten­tiell rad utfall av framtida händelser under osäkra förhål­landen” (ESRS Annex II). En välpla­nerad och genomförd scena­ri­o­sa­nalys “hjälper företag att fatta stra­te­giska och risk­han­te­rings­beslut under komplexa och osäkra förhål­landen och bidrar däri­genom till utveck­lingen av större stra­tegisk motstånds­kraft och flexibilitet”.

ESRS speci­fi­cerar att ett rappor­te­rande företag ska (obs ej uttöm­mande) förklara hur det har:

  • Använt klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys, inklusive olika klimatsce­narier, för att informera om iden­ti­fi­ering och bedömning av fysiska risker och över­gångs­re­la­terade risker och möjlig­heter på kort, medellång och lång sikt (ESRS E1, Paragraf 21)
  • Defi­nierat kort‑, medellång- och lång­siktiga tids­ho­ri­sonter och hur dessa defi­ni­tioner är kopplade till förväntad livs­längd för dess till­gångar, stra­te­giska plane­rings­ho­ri­sonter och kapi­ta­lal­lo­ka­tions­planer (ESRS E1, AR 11)
  • Iden­ti­fierat fysiska faror och över­gångs­hän­delser och screenat om dess till­gångar och affärs­verk­samhet (dvs. värde­kedja) kan vara utsatta för dessa händelser och faror på kort, medellång och lång sikt (ESRS E1, AR12-AR15)
  • Bedömt fysiska faror (baserat på höga utsläppskli­matsce­narier) och över­gångs­hän­delser (baserat på scenarier som är förenliga med Paris­av­talet och begränsar klimat­för­änd­ringarna till 1,5°C utan eller med begränsad över­skjutning) (ESRS E1, AR12-AR15).

De ska också offent­liggöra sina:

  • Väsentliga påverkan, risker och möjlig­heter (ESRS 2, Paragraf 46)
  • Förväntade finan­siella effekter av väsentliga fysiska och över­gångs­re­la­terade risker samt poten­tiella klimat­re­la­terade möjlig­heter, inklusive andelen till­gångar med mate­riell risk (i) innan över­vä­gande av klima­tan­pass­nings- och miti­ga­tions­åt­gärder och (ii) hanterad genom klima­tan­pass­nings- och miti­ga­tions­åt­gärder (fasad, inte obli­ga­to­riskt det första året) (ESRS E1, Paragraf 64–67).

Varför kommer företag att ha svårt att uppfylla kraven för ESRS för klimat­re­la­terad scenariosanalys?

Att uppfylla kraven för klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys enligt ESRS kommer att vara en utmaning och risk för många företag, eftersom majo­ri­teten av företagen:

  • Rappor­terar för närva­rande inte i linje med TCFD-rekom­men­da­tioner (TCFD infor­merar direkt eller stämmer överens med många av de klimat­re­la­terade kraven för ESRS), vilket ger lite tid att imple­mentera och förbättra ESRS-justerad klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys. Till exempel fann 2050 års Trans­pa­rency Index 2023 att mindre än hälften (47%) av före­tagen listade på Stock­holms­börsen rappor­terar enligt TCFD-riktlinjerna.
  • De företag som har påbörjat imple­men­tering av TCFD och/eller risk- och möjlig­hets­be­döm­ningar rela­terade till klimatet rappor­terar antingen inte eller har svårt att imple­mentera scena­ri­o­sa­na­lys­re­la­terade offent­lig­gö­ran­dekrav, såsom “motstånds­kraft mot strategi”-offentliggörandet. Till exempel indi­kerar forskning publi­cerad av TCFD i TCFD 2023 Status­rapport att “motstånds­kraft mot strategi” är:
  • Minst rappor­terat — Minst rappor­terat av alla TCFD-rekom­men­derade offent­lig­gö­randen 2022 (11% av före­tagen i gransk­nings­po­pu­la­tionen med TCFD-justerade offentliggöranden).
  • Mest svårt — Mest svårt att imple­mentera av alla TCFD-rekom­men­derade offent­lig­gö­randen, där 88% av före­tagen i gransk­nings­po­pu­la­tionen indi­kerade att detta var antingen “mycket svårt” eller “något svårt”.

Hur kan du arbeta mot att göra er klimat­re­la­terade scena­ri­o­sa­nalys redo för CSRD?

För att fort­sätta mot en ESRS-justerad klimat­re­la­terad scena­ri­o­sa­nalys bör företag (ej uttömmande):

  • Iden­ti­fiera nyckel­in­tres­senter internt (och externt) att involvera i processen, med fokus på att inkludera ett brett spektrum av komplet­te­rande perspektiv från olika affärs­funk­tioner (t.ex. håll­barhet, inköp, leve­ranskedja, drift, produkt­ut­veckling, försäljning och mark­nads­föring, risk, redo­visning och finans).
  • Förstå och kart­lägga sin värde­kedja (dvs. den “fulla omfatt­ningen av akti­vi­teter, resurser och rela­tioner som rör före­tagets affärsmodell och den externa miljön där den verkar … från koncept till leverans, konsumtion och slutet av livet” (ESRS Annex II)).
  • Välja ett lämpligt utbud av klimat­re­la­terade scenarier, som minst över­ens­stämmer med ESRS-kraven (dvs. höga utsläppskli­matsce­narier och scenarier som är förenliga med Paris­av­talet och begränsar klimat­för­änd­ringarna till 1,5°C utan eller med begränsad överskjutning).
  • Iden­ti­fiera och överväga ett brett utbud av över­gångs­hän­delser (t.ex. täckande policy och juridik, teknologi, marknad och ryktes­re­la­terade över­gångs­hän­delser) och fysiska faror (t.ex. täckande olika akuta och kroniska klimat­re­la­terade faror) med en värde­ked­jeö­ver­gri­pande perspektiv.
  • Bedöma väsent­lig­heten av klimat­re­la­terade risker och möjlig­heter med hänsyn till före­tags­spe­cifika anta­ganden och resultat från de valda klimat­re­la­terade scena­rierna och, om möjligt, tillämpa befintliga in-house före­tags­risk­han­te­rings­ramverk, risktrösklar och processer.
  • Defi­niera, överens om och genomför risk­ba­serade poli­tiker för klima­tan­passning och ‑miti­gering, mål och hand­lings­planer, inklusive att göra lämpliga avsätt­ningar för kapital och driftsutgifter.
  • Vara trans­parent, inklusive begräns­ningar i den antagna scenariosanalysprocessen.

Ovanstående kommer att göra er mer CSRD-klara och, för CDP-rappor­törer, kan även förbättra er CDP-poäng.

Så, är er process för klimat­re­la­terad risk- och scena­ri­o­sa­nalys redo för CSRD?

 

James Hennessy, senior konsult, 2050