För att leva upp till Paris­av­talets målsättning om att begränsa den globala medel­tem­pe­ra­turen till långt under 2 grader, jämfört med förin­dust­riell nivå, samt göra ansträng­ningar för att begränsa tempe­ra­turök­ningen till 1,5 grader, har EU tagit antagit ett mål om att uppnå klimat­ne­ut­ra­litet i unionen senast 2050. Som en del av det s.k. Fit for 55-paketet har Euro­peiska kommis­sionen också beslutat att växt­hus­gas­ut­släppen ska minska med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års. Det vikti­gaste verk­tyget för EU:s klima­tan­sträng­ningar är utsläpps­han­dels­sy­stemet ETS, vilken gradvist kommer att skärpas i enlighet med det uppsatta målet.

När EU på detta sätt skärper sina klima­tam­bi­tioner ökar risken för s.k. koldi­ox­id­läckage, dvs. att koldi­ox­idin­tensiv produktion flyttar ut ur EU och etablerar sig i länder med under­ut­vecklad klimat­po­litik. Denna risk har disku­terats under en längre tid och förslag på s.k. klimat- eller koldi­ox­id­tullar har debat­terats vid flera till­fällen. Forskning visar dock att det inte finns några belägg för att det i dag sker något bety­dande koldi­ox­id­läckage, men risken för detta ökar när gapet mellan EU:s ambi­tioner och omvärlden tilltar.

Mot denna bakgrund fattade Euro­pa­par­la­mentet i mars 2021 ett beslut om att införa en WTO-förenlig mekanism för koldi­ox­idju­stering vid grän­serna och när kommis­sionen godkände Fit for 55 ingick ett förslag om en grän­sju­ste­rings­me­kanism. Syftet med förslaget är att minska risken för koldi­ox­id­läckage i EU:s utsläpps­han­dels­system, men också att stimulera andra länder att ta initiativ till att pris­sätta utsläpp och förmå företag utanför EU att sänkta sina utsläpp. Förslaget har skickats ut på remiss till medlems­län­derna, vilket avslu­tades i september, och vidare behandling inför beslut av rådet pågår.

En förordning om tillämp­ningen av grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen har antagits, och enligt denna ska meka­nismen benämnas som Carbon Border Adjusment Mechanism (CBAM). Såsom förslaget är utformat ska systemet börja fasas in från 2023 och fullt ut gälla för import av cement, elekt­ri­citet, gödsel­medel, järn och stål samt aluminium från 2026. En stor del av produk­tionen av dessa produkt­ka­te­gorier omfattas i dag av den fria till­del­ningen av utsläpps­rätter inom utsläpps­han­dels­sy­stemet, men med infas­ningen av CBAM är det tänkt att dessa kommer att fasas ut.

Såsom förslaget är utformat måste ett företag som expor­terar varor till EU inom de berörda produkt­ka­te­go­rierna årligen lämna in en s.k. CBAM-dekla­ration och redovisa de utsläpp av växt­hus­gaser som orsakas av varorna. Därefter ska det pris som hade gällt om varan hade produ­cerats inom EU:s utsläpps­handel betalas. Utgångs­punkten för beräk­ningen ska vara de faktiska utsläppen, men om inte utsläpps­ni­våerna kan korrekt bestämmas ska rikt­värden användas, vilket särskilt gäller för elekt­ri­citet. De redo­visade utsläppen ska också veri­fieras av en ackre­di­terad kontrollör.

Även om förord­ningen är relativt detal­jerad kvarstår en del oklar­heter. Dels finns det en diskussion om hur uträk­ningar ska göras av produktion i tredje land. Därutöver har behovet om att utveck­lings­länder ska få undantag lyfts fram. Det finns också en diskussion om hur intäk­terna från CBAM ska användas och om de ska gå till EU-budgeten eller fördelas för omställ­nings- och utjäm­nings­åt­gärder inom EU.

Samtidigt som närings­livet inom EU gene­rellt sett kan gynnas genom att konkur­rens­för­ut­sätt­ningarna utjämnas kan också företag som har under­le­ve­ran­törer med en koldi­ox­idin­tensiv produktion utanför EU behöva betala för dessa utsläpp. En analys av förslaget visar att vissa länder inom EU, såsom Bulgarien, Litauen och Lettland, har en större import av varor som omfattas av systemet än andra. Av de länder som expor­terar varor till EU kommer Ryssland, Turkiet och Kina vara särskilt drabbade av att deras klima­tam­bi­tioner inte är i nivå med EU:s. Det finns dock en risk att dessa länder i stället för att börjar pris­sätta sina egna utsläpp vidtar motre­ak­tioner och därmed utlöser en handelskonflikt.

Slut­ligen finns det en diskussion om CBAM är förenligt med WTO:s regler. Förhopp­ningen är att reglerna kommer omfattas av artikel 20 inom GATT, vilken ger undantag för avgifter som avser att skydda människor, djur, växter och hälsa eller som avser ”skydd av uttömliga natur­re­surser.” De flesta analy­tiker är överens om att det nuva­rande förslaget är förenligt, men det är inte omöjligt att CBAM trots det kommer att bli ifrå­gasatt och bestridas av enskilda medlems­länder inom WTO.