2050 bjöd den 7 november in till panel­samtal och mingel i Stockholm under parollen 2050 tar tempen på den nya klimat­po­li­tiken. Den nya rege­ringens klimat­löften, Sveriges ordfö­ran­deskap i EU och det pågående klimat­topp­mötet COP27 disku­te­rades – samt kampen om det poli­tiska narra­tivet kring klimatfrågan.

Medverkade i panelen gjorde Isabella Lövin, tidigare vice stats­mi­nister samt miljö- och klimat­mi­nister, Mats Engström, författare och senior poli­cy­rå­d­givare vid Svenska insti­tutet för Euro­pa­po­li­tiska Studier (SIEPS) samt Mikael Karlsson, docent i miljö­vetenskap vid Uppsala Univer­sitet, tillika veten­skaplig rådgivare vid 2050.

Två huvud­sakliga berät­telser om klimat­frågan
Inled­ningsvis disku­te­rades utma­ningar och möjlig­heter i ljuset av det pågående klimat­topp­mötet COP27. Samtidigt som flera paral­lella kriser pågår på världs­a­renan präglas det poli­tiska samtalet idag av två huvud­sakliga berät­telser om klimatfrågan.

Den ena berät­telsen tydliggör att nödvändig omställning ännu är möjlig, lyfter de positiva effek­terna för hälsa, näringsliv, människor och planet som det innebär och att politisk vilja och resurser finns. Den andra handlar om att vår möjlighet att påverka utveck­lingen är begränsad och foku­serar mer på vem som ska stå för finan­sie­ringen av förluster och skador än på genom­fö­randet. Samma konflikt mellan poli­tiska narrativ påträffas ofta i svensk klimat­debatt, menade Isabella Lövin. Det har skapat en rädsla för vad omställ­ningen innebär och pekar på att man miss­lyckats i att måla upp en attraktiv bild av en fossilfri värld.

EU:s gröna giv viktig del av berät­telsen
EU:s gröna giv och dess bety­delse för unionens och medlems­län­dernas klimatom­ställning disku­te­rades också. Mats Engström framhöll att reformpa­ketet bidragit till att man talar om klimat­frågan på ett annat sätt än för bara några år sedan, och att det därmed tjänar ett viktigt kommu­ni­kativt syfte.

Den gröna given är dessutom en viktig möjlig­görare för EU-gemen­samma ramverk, vilket efter­frågas inte minst från närings­livet, som efter­lyser gemen­samma regler och tydliga, lång­siktiga spel­planer. Det är också viktigt att länder går före och visar att höga ambi­tioner inte är negativt för närings­livet utan tvärtom. Panel­del­ta­garna lyfte positiva exempel när det kommer till samspelet mellan näringsliv och lagstiftning.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vissa bransch­or­ga­ni­sa­tioner på EU-nivå idag jobbar i motsatt riktning när det kommer till klimat­lag­stiftning – något som borde vara ett bekymmer för mer progressiva, svenska företag.

Upp till bevis för den nya rege­ringen
Beträf­fande den nya rege­ringens klimat­po­litik noterade Mikael Karlsson att omkring en tred­jedel av refor­mut­rymmet ser ut att gå till fossila subven­tioner. Samtidigt säger sig rege­ringen hålla fast vid Paris­av­talet samt natio­nella miljömål. Rege­ringen har i flera avse­enden försatt sig i en utma­nande position, menade panel­del­ta­garna. Sett till enskilda reformer pekade Isabella Lövin på sänk­ningen av reduk­tions­plikten och nedlägg­ningen av miljö­de­par­te­mentet som särskilt oroväc­kande. Isabella menade att det ur ett närings­livs­per­spektiv är svårt att förstå varför rege­ringen ändrar reduk­tions­plikten eftersom just lång­sik­tig­heten i spel­reg­lerna har varit vägle­dande. Att miljöfrå­gorna läggs under närings­de­par­te­mentet riskerar vidare att miljö­mi­nis­terns reella infly­tande minskar. Det påverkar även trans­parens och ansvars­ut­krä­vande, till exempel vid målkon­flikter mellan miljö- och närings­livs­frågor som nu riskerar att inte ”hissas” till ministernivå.