Vartannat år sedan 2014 har 2050 Consulting undersökt hur transparenta storbolagen på Stockholmsbörsen är i redovisningen av sitt klimatarbete i en så kallad transparensindexrapport. I år toppas listan av Tele2, H&M och SKF. Tele2 har klättrat hela 66 placeringar sedan förra rapporten (2020).
– Vi ser att kvalitet och omfattning av företagens målsättningar och klimatrapportering hela tiden ökar, vilket är mycket positivt. Däremot finns fortfarande stora utmaningar med att kunna redovisa utsläppen i värdekedjan, så kallade Scope 3‑utsläpp, säger Markus Ekelund, vd på 2050.
Den kontinuerliga trenden av ökad öppenhet i företagens arbete med klimatfrågor är påtaglig. I årets granskning ingår 133 bolag på Stockholms OMX Large Cap, och andelen företag som offentliggör sina utsläpp inom Scope 1 och 2 har ökat från 81 procent för tre år sedan till 91 procent. Rapportering av utsläpp inom Scope 3 har ökat från 65 procent till 83 procent.
– En tydlig indikation på företagens växande ansvarstagande och engagemang är att antalet företag som inkluderar värdekedjans utsläpp i sina klimatmål har ökat från fyra till sex av tio företag, säger Markus.
Årets vinnare Tele2 ser förstaplatsen som ett kvitto på ett framgångsrikt, systematiskt arbete med att sätta mål i enlighet med vetenskapen och med en konkret färdplan för var och hur utsläppen ska minskas:
– Vi ser att våra viktigaste intressenter som exempelvis våra kunder, i allt större utsträckning kräver djupgående och detaljerad information om vårt hållbarhetsarbete. Vi har i nuläget ett ledande klimatarbete, och jag är mycket glad att den transparens som vi eftersträvar i vår klimatrapportering är så högt skattad, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2
Klimatutsläppen i leverantörskedjan är ett fokusområde i årets rapport.
– Det är bra att fokus hamnar på Scope 3 där flertalet bolag har sina största utsläpp, som till exempel transporter eller inköp av varor och tjänster. Utmaningen är att få tillförlitliga data för att kunna göra korrekta beräkningar, säger Markus.
Ett fåtal företag presenterar en djupgående analys av klimatpåverkan i leverantörskedjan eller identifiering av kritiska processer för att minska utsläppen. Dessutom är det endast 16 procent av de företag som rapporterar utsläpp i Scope 3 som klart och tydligt redogör för datakällor samt eventuella antaganden för rapporteringen.
– Tydlighet och transparens i företagens hållbarhetsarbete blir allt mer strategiskt. De som inte tar det på allvar riskerar att tappa kunder, investerare och medarbetare. Med EU:s Green Deal riskerar även europeiska bolag att lagföras om de inte rapporterar rätt, säger Markus Ekelund.
Fakta om poängsättningen:
Nyckelfaktorer för att få höga poäng innefattar bland annat att man redovisar sina GHG-utsläpp transparent samt att utsläpp i Scope 3 inkluderas i både redovisning och målsättning. Utöver detta får de som särskiljer sig i toppen också poäng för de har åtagit sig att sätta mål i linje med vetenskapen via SBTi samt att de är TCFD supportrar och/eller följer TCFD:s rekommendationer i sin rapportering.
Så många bolag ingick i underlaget för granskningen
2023 – 133 företag
2020 – 100 företag
2018 – 97 företag
2016 – 79 företag
2014 – 69 företag
Läs artikeln i Dagens industri: Vart tredje storbolag riskerar regelbrott
I samband med lanseringen av rapporten genomförde vi ett webbinarium via Teams. Inspelningen finns här!
2050 Consulting – september 2023