Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad<br />

Vartannat år sedan 2014 har 2050 Consulting undersökt hur trans­pa­renta stor­bo­lagen på Stock­holms­börsen är i redo­vis­ningen av sitt klimat­arbete i en så kallad trans­pa­ren­sin­dex­rapport. I år toppas listan av Tele2, H&M och SKF. Tele2 har klättrat hela 66 place­ringar sedan förra rapporten (2020).

– Vi ser att kvalitet och omfattning av före­tagens målsätt­ningar och klimatrap­por­tering hela tiden ökar, vilket är mycket positivt. Däremot finns fort­fa­rande stora utma­ningar med att kunna redovisa utsläppen i värde­kedjan, så kallade Scope 3‑utsläpp, säger Markus Ekelund, vd på 2050.

Den konti­nu­erliga trenden av ökad öppenhet i före­tagens arbete med klimat­frågor är påtaglig. I årets granskning ingår 133 bolag på Stock­holms OMX Large Cap, och andelen företag som offent­liggör sina utsläpp inom Scope 1 och 2 har ökat från 81 procent för tre år sedan till 91 procent. Rappor­tering av utsläpp inom Scope 3 har ökat från 65 procent till 83 procent.

En tydlig indi­kation på före­tagens växande ansvars­ta­gande och enga­gemang är att antalet företag som inklu­derar värde­kedjans utsläpp i sina klimatmål har ökat från fyra till sex av tio företag, säger Markus.

Årets vinnare Tele2 ser förstap­latsen som ett kvitto på ett fram­gångsrikt, syste­ma­tiskt arbete med att sätta mål i enlighet med veten­skapen och med en konkret färdplan för var och hur utsläppen ska minskas:

Vi ser att våra vikti­gaste intres­senter som exem­pelvis våra kunder, i allt större utsträckning kräver djup­gående och detal­jerad infor­mation om vårt håll­bar­hets­arbete. Vi har i nuläget ett ledande klimat­arbete, och jag är mycket glad att den trans­parens som vi efter­strävar i vår klimatrap­por­tering är så högt skattad, säger Erik Wottrich, håll­bar­hetschef på Tele2

Klima­t­ut­släppen i leve­ran­tör­skedjan är ett fokus­område i årets rapport.

Det är bra att fokus hamnar på Scope 3 där fler­talet bolag har sina största utsläpp, som till exempel trans­porter eller inköp av varor och tjänster. Utma­ningen är att få till­för­litliga data för att kunna göra korrekta beräk­ningar, säger Markus.

Ett fåtal företag presen­terar en djup­gående analys av klimat­på­verkan i leve­ran­tör­skedjan eller iden­ti­fi­ering av kritiska processer för att minska utsläppen. Dessutom är det endast 16 procent av de företag som rappor­terar utsläpp i Scope 3 som klart och tydligt redogör för datakällor samt even­tuella anta­ganden för rapporteringen.

Tydlighet och trans­parens i före­tagens håll­bar­hets­arbete blir allt mer stra­te­giskt. De som inte tar det på allvar riskerar att tappa kunder, inve­sterare och medar­betare. Med EU:s Green Deal riskerar även euro­peiska bolag att lagföras om de inte rappor­terar rätt, säger Markus Ekelund.

Fakta om poängsättningen:

Nyckel­fak­torer för att få höga poäng inne­fattar bland annat att man redo­visar sina GHG-utsläpp trans­parent samt att utsläpp i Scope 3 inklu­deras i både redo­visning och målsättning. Utöver detta får de som särskiljer sig i toppen också poäng för de har åtagit sig att sätta mål i linje med veten­skapen via SBTi samt att de är TCFD supportrar och/eller följer TCFD:s rekom­men­da­tioner i sin rapportering.

 

Så många bolag ingick i under­laget för granskningen

2023 – 133 företag

2020 – 100 företag

2018 – 97 företag

2016 – 79 företag

2014 – 69 företag

Läs och ladda ned rapporten: Klimat­re­do­visning bland de stora bolagen på Stock­holms­börsen – Trans­pa­ren­sindex – sommaren 2023

Läs artikeln i Dagens industri: Vart tredje stor­bolag riskerar regelbrott

I samband med lanse­ringen av rapporten genom­förde vi ett webbi­narium via Teams. Inspel­ningen finns här!

2050 Consulting – september 2023