Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

Enligt ramen för EU:s Gröna giv införs grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), ett initiativ för att införa en koldi­ox­idtull. CBAM syftar till att förhindra att produk­tionen av utsläpp­sin­tensiva varor flyttar utanför EU när dessa varor beskattas mer inom unionen. Från 2023 behöver företag rapportera koldi­ox­id­ut­släpp från vissa import­varor och 2026 införs även tull på dessa.

Imple­men­te­ringen av CBAM kommer att vara en komplex uppgift, särskilt givet de globala leve­ran­tör­sked­jornas natur. Men komplexitet innebär inte att det är ogenom­förbart. När vi inledde vårt AICA-projekt (AI-Powered Carbon Border Adjust­ments-projekt) som Linkö­pings univer­sitet bedriver till­sammans med 2050 Consulting, Alfa Laval, Toyota Material Handling och Hexa­tronic, möttes vi av liknande tvivel från samhälls­sek­torer som ifrå­ga­satte genom­för­bar­heten av CBAM. Men det var just denna osäkerhet som samtidigt grundade driv­kraften för vårt arbete med AICA. Insikten växte: detta ÄR trans­for­ma­tionen. Det är en gemensam resa att skapa lösningar för ett klimatsmart samhälle.

I AICA-projektet testar vi att utveckla ett AI-verktyg för att hantera utma­ningarna med att beräkna utsläpp och rapportera koldi­ox­id­ut­släpp på ett trans­parent och legitimt sätt. Vårt arbete bidrar till att förstå nuva­rande förut­sätt­ningar, iden­ti­fiera möjlig­heter och problem, och ge en inblick i de centrala intres­sen­ternas perspektiv. Detta har vi hittills gjort i tre delstudier, vilkas initiala resultat vi delar med oss av här:

 

  • Emission calcu­lation processes as cases of climate trans­for­mation in heavy industry

AICA-projektets första del bestod i att manuellt genomföra så korrekta LCA:er (livscy­ke­la­na­lyser) som möjligt av kompo­nenter som sedan skulle kunna användas som jämfö­rel­se­grund för det till­tänkta AI-verk­tygets korrekthet. Vår samhälls­ve­ten­skapliga del i projektet obser­verade dessa processer samt inter­vjuade delta­garna, och fann att de behövde hantera en mängd svårigheter.

En avgö­rande faktor för beräk­ningarna var den välkända proble­ma­tiken kring trans­parens mellan olika aktörer i leve­ran­tör­skedjan. Det är givetvis känsligt att lämna ut sina exakta ”recept” då de ofta är basen för företags konkur­rens­för­delar. Men det var också tydligt att det ofta handlade om den egentliga existensen av utsläppsdata, snarare än ovilja att dela med sig.

Vidare visade det sig att accep­tansen för data-nivå var avgö­rande. Om sekun­därdata accep­teras, och inte exakta manuella primärdata behövs, var LCA-processen av naturliga skäl mycket mer effektiv. Detta kan dock innebära brist på inci­tament för att dra ner på utsläpp; OM minsk­ningar inte premieras tydligt genom högre tullar för sekun­därdata kommer före­tagen sakna till­räcklig moti­vation för att rapportera faktiska primärdata som visar faktiska utsläpp. Det här under­ströks även i vårt remissvar till EU-kommis­sionen. Om syftet är att minska utsläppen måste tydliga inci­tament för detta byggas in i rapporteringsverktyget.

Fort­sätt­ningsvis fanns det indi­ka­tioner på något som är välkänt inom bete­en­de­ba­serad före­tagse­konomi, nämligen att förtro­en­de­fyllda rela­tioner mellan aktörer under­lättar över­föring av data avsevärt. Även interna och externa påtryck­ningar påverkade såväl existensen som över­fö­ringen av utsläppsdata.

Det fanns många fler intres­santa resultat, men fokuset på kund-leve­rantör-rela­tio­nernas ömse­sidiga beroende måste omnämnas. Inom leve­ran­tör­skedjor är ofta kundens makt över leve­ran­tören under­för­stådd. Men i de fall där leve­ran­tören är ”större” än kunden, blir situ­a­tionen annorlunda, då det inter­aktiva snarare än ett top-down-perspektiv bör beaktas för att förstå över­föring av utsläppsdata i de globala leverantörskedjorna.

 

  • Stake­holder requi­re­ments of AI tool for emission calculations

I nästa steg samlade vi in data från poten­tiella användare av AI-verk­tyget. Syftet var att genom inter­vjuer förstå använ­darnas krav­ställning på AI-verk­tyget i termer av trans­parens, tolk­nings­barhet, robusthet och osäkerhet. Dessa begrepp hjälpte oss att defi­niera behoven av krav för att det framtida verk­tyget ska uppfattas som legitimt av användarna.

Det absolut främsta kravet, förutom de förut­sedda trans­parens- och effek­ti­vi­tets­frå­gorna, gällde jämför­barhet – att alla aktörer rappor­terar inom samma system eller standard för att säker­ställa en rättvis konkurrens. Vidare framkom det att robust­heten eller korrekt­heten i uträk­ningarna var mindre viktiga än just jämför­bar­heten. Dessutom fram­hölls neut­ra­li­teten av den part som hanterar AI-verk­tyget, främst i termer att det inte skulle vara en vinst­dri­vande orga­ni­sation för att upplevas som till­räckligt legitim.

 

  • Collecting and trans­ferring emission data: a supplier perspective

Utöver de ovan beskrivna akti­vi­te­terna, ville vi komplettera fallet med att även förstå förut­sätt­ningarna för imple­men­te­ringen av CBAM från leve­ran­törs­per­spek­tivet, det vill säga leve­ran­törer utanför EU. Med bas i begreppen kunskaps­ö­ver­föring och trans­parens under­sökte vi ett fall av en icke-EU-leve­rantör i Zambia, och inklu­derade kontexten för att tydligare förstå deras förut­sätt­ningar. Vi gjorde med andra ord inter­vjuer med aktörer från samhällets olika delar för att förstå såväl deras syn på ett AI-verktyg, men också kontex­tuella möjlig­heter och utma­ningar för att samla och överföra utsläppsdata.

Som väntat utifrån redan existe­rande litte­ratur fann vi fler­talet förkla­ringar angående otill­räcklig utsläppsdata. Några exempel var brist på lokala regle­ringar, normer och kunskap om rappor­tering samt brist på nödvändig teknologi etcetera. Svaga rela­tioner påverkade också negativt i över­fö­randet av data i leve­ran­tör­sked­jorna, samt att kost­naden för över­fö­ringen och insam­landet under­ströks. Vidare bekräf­tades tidigare etablerad kunskap om svårig­heter med att ta emot kunskap som överförs mellan organisationer.

Samman­fatt­ningsvis, i och med dessa svårig­heter finns givetvis flera aspekter på rättvisa i termer av frihandel och handels­hinder. I våra tidigare delstudier nämndes alter­na­tivet att flytta hem produk­tionen av de euro­peiska bolagen, om den ändå kommer att beskattas. Huruvida detta är rättvist eller inte är dock en fråga som kräver en annan typ av studie, men är defi­nitivt en viktig del i konse­kven­serna av CBAM.

 

Den största lärdomen hittills i projektet är att själva kunskapen saknas, dvs utsläppsdata, snarare än att det bara handlar om en fråga om trans­parens och ovilja att dela densamma. Vi ser dock detta som en naturlig del av trans­for­ma­tionen – att vi behöver skapa ny kunskap är inte över­ras­kande eftersom det nya samhället inte kan baseras på dåtidens sanningar.

Vårt pågående arbete i AICA syftar därmed även till att förstå trans­for­ma­tions­pro­cessen för företag när de ställs inför klimat­re­gle­ringar som exem­pelvis CBAM. Genom att iden­ti­fiera meka­nismer som påverkar imple­men­te­ringen kan vi ge rekom­men­da­tioner till närings­livet och poli­tiska besluts­fattare för framtida transformationsprojekt.

 

Läs mer:
2050 och LiU ger remissvar till EU kring förslaget på koldioxidtullar

Vi har tidigare skrivit om behovet av auto­ma­ti­serade koldi­ox­id­be­räk­ningar för infö­randet av CBAM, vilket vi åter­kommer till även i ovanstående remissvar. Hela vår feedback finns till­gänglig här på EU-kommis­sionens offi­ciella hemsida.

 

Gäst­skribent: Anna Ljung på Linkö­pings univer­sitet. Anna är en av de forskare som arbetar med AICA-projektet till­sammans med 2050 Consulting, Alfa Laval, Toyota Material Handling och Hexatronic.

Anna Ljung
Asso­ciate professor vid Linkö­pings univer­sitet
anna.ljung@liu.se