EU beslutar inom kort om att införa klimat­tullar, även kallat CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Lagstift­ningen är tänkt att uppmuntra till­verkare både inom och utanför EU att använda mer hållbara metoder och minska sina koldi­ox­id­ut­släpp. På 2050 arbetar vi med att stötta kunder som berörs av CBAM och utvecklar, till­sammans med bland annat Linkö­pings univer­sitet, ett AI-verktyg för att förbättra CO2-beräk­ning­arnas tillförlitlighet.

Vad betyder CBAM i prak­tiken?
Import­varor som ger upphov till stora koldi­ox­id­ut­släpp i värde­kedjan kommer att bli dyrare. Till exempel stål, cement, aluminium och gödsel, samt produkter som kräver den typen av insatsråvaror.

Vad finns det för utma­ningar med imple­men­te­ringen?
En av de största utma­ningarna är att säker­ställa att det blir rättvist och effektivt, samt att den inte förvärrar koldi­ox­id­läc­kaget i EU:s utsläpps­han­dels­system. Det handlar om att förhindra att koldi­ox­id­ut­släpp rela­terade till EU-produkter istället förflyttas till produk­tions­kedjor i andra delar av världen. Sådant koldi­ox­id­läckage försvårar en rättvis utsläpps­handel inom EU och kan poten­tiellt leda till ökade totala koldioxidutsläpp.

När träder CBAM i kraft?
Redan den 1 oktober i år, men då endast rappor­te­rings­skyl­dig­heten för företag som impor­terar produkter. Eftersom klimat­tul­larna är tänkta att ersätta den fria till­del­ningen av utsläpps­rätter för företag inom EU, och dessa fasas ut mellan 2026 och 2034, kommer klimat­tul­larna att fasas in i samma takt och de närmsta åren ses som en test­period. Målet är att allt ska vara helt imple­men­terat januari 2027, men tids­planen kan komma att ändras. Under test­pe­rioden kommer företag att behöva rapportera koldi­ox­i­dav­trycket för de varor som omfattas av CBAM, men de kommer inte att behöva köpa så kallade CBAM-certi­fikat under denna initiala period.

 

Vad är målet med ett AI-verktyg?
Ett möjligt svar på utma­ningarna som beskrivs ovan kan finnas i det AI-verktyg som utvecklas inom projektet AICA (AI-Powered Carbon Border Adjust­ments). Forsk­nings­pro­jektet, som drivs av 2050 Consulting, Alfa Laval, Toyota Material Handling, Hexa­tronic och Linkö­pings univer­sitet, syftar till att använda arti­fi­ciell intel­ligens (AI) för att förhindra koldi­ox­id­läckage och en rättvis imple­men­tering av CBAM. AI-verk­tyget skulle exem­pelvis kunna användas för att analysera data från olika källor, inklusive tull­do­kument, livscy­ke­la­na­lyser, utsläpps­han­delsdata, före­tags­rap­porter och handels­sta­tistik. Det skulle ge en mer detal­jerad och noggrann bild av koldi­ox­id­ut­släppen från impor­terade produkter, vilket i sin tur kan bidra till en mer rättvis och effektiv fördelning av klimat­tul­larna. För att uppfattas som legitim av inter­na­tio­nella handels­partner och närings­livet inom EU, måste AI-verk­tyget vara både effektivt och till­för­litligt. Proto­typen som utvecklas inom AICA-projektet strävar därför efter att uppnå dessa mål genom att använda avan­cerade algo­ritmer för att analysera och förstå såväl komplexa data­struk­turer och mönster, som företags möjlig­heter och behov vid infor­ma­tions­delning. Kontakta oss gärna om du har frågor eller funde­ringar kring CBAM eller det AI-verktyg som 2050 är med och utvecklar.

 

Anna Nyquist, senior konsult 2050 och projekt­ko­or­di­nator för AICA

Markus Ekelund, vd och senior konsult 2050 samt projekt­ledare för AICA