Lagstiftning kring företagens hållbarhetsredovisningar har ökat det senaste decenniet och samtidigt har kunder och investerare börjat efterfråga tillgång på information utöver finansiella data för att kunna fatta viktiga beslut. Kaos har blivit strukturer och tydliga prioriteringar, överflödigt innehåll har gett plats till det väsentliga och relevanta, säljspråket har ersatts med en balanserad retorik. Många organisationer har insett vilka fördelar en bra hållbarhetsredovisning har för lönsamhet och utveckling. Anna Yelistratova är konsult på 2050 och har arbetat med hållbarhetsredovisning inom flera branscher.
Vilken nytta finns det för företagen att rapportera kring sitt hållbarhetsarbete?
– Flera! Det finns uppenbara affärsstrategiska fördelar, såsom att en välskriven hållbarhetsredovisning är ett effektivt marknadsföringsverktyg. Organisationen kan presentera sig på ett sätt som skapar förtroende. De kommunikativa fördelarna är att använda hållbarhetsredovisning som en av de mest kritiska källorna som informerar om verksamheten från ett holistiskt perspektiv. Den typen av information är särskilt viktig för medarbetare och investerare, säger Anna Yelistratova.
Hur kan en hållbarhetsredovisning användas för att stärka den interna verksamheten?
– Ju längre jag jobbar med en verksamhet desto tydligare blir det för mig att arbetet med hållbarhetsredovisningen är ett mycket effektivt och pedagogiskt verktyg som hjälper att kartlägga verksamhetens hållbarhetsuniversum med dess nyckelpersoner, huvudfrågor, KPIs, pains och gains. Dessutom är hållbarhetsredovisning ett perfekt sätt att förstärka företagskultur, sprida företagets värderingar och samla medarbetare kring en delad vision, säger Anna Yelistratova.
Hur kommer lagstiftningen utvecklas framöver och vad krävs av bolagen?
– Hållbarhetsrelaterad lagstiftning utvecklas ständigt och kommer efter hand troligtvis omfatta fler bolag samtidigt som kraven på vilka aspekter som ska belysas blir fler. Ett av de senaste tilläggen var ändringarna i Årsredovisningslagen med nya krav på fler än 1600 svenska företag som behöver inkludera miljöfrågor, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption i redovisningen. Andra exempel är Modern Slavery Act i Storbritannien med sina redovisningskrav kring människohandel, Mexicos General Law on Climate Change med dess redovisningskrav samt Barnkonventionen som ska bli till en svensk lag. De hårdare lagkraven från EU-länderna skapar en lavineffekt i andra regioner. Företag i Latinamerika och Asien använder hållbarhetsrapportering som ett sätt att proaktivt möta sina kunders krav på certifieringar och data kopplade till miljömässig och social påverkan, säger Anna Yelistratova.
Vilken är den gemensamma nämnaren bland lyckade hållbarhetsredovisningar?
– En bra redovisning ska visa att organisationen verkligen har tänkt till, är medveten om sina risker och sin negativa påverkan på omvärlden, och är redo att bli bättre – även om det inte kommer att ske under nästa redovisningsår. Den här blicken framåt är något som ofta saknades för några år sedan. Investerare, ägare, potentiella medarbetare och samarbetspartners behöver se hela perspektivet, hela bredden av påverkan. En annan viktig parameter är den visuella profilen. En bra hållbarhetsredovisning är resultat av ett tätt samarbete mellan olika avdelningar. Den ska både ha organisationens visuella identitet och företagsspråk samt stärka organisationens strategiska position, avslutar Anna Yelistratova.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Yelistratova, konsult 2050, anna.yelistratova@2050.se
Rebecka Wulfing, kommunikationsansvarig 2050, rebecka.wulfing@2050.se