Indien och Indo­nesien upprättar ett inhemskt utsläpps­han­dels­system och förbjuder nu export av utsläppskre­diter, det som även kallas kolk­re­diter. Det kan ses som en trend med en aktivare klimat­po­litik i flera utveck­lings­länder. 2050 belyser vad detta kan få för konse­kvenser för klimat­ar­betet och den frivilliga klimatkompensationen.

När Indien nu i augusti tog initiativ till ett inhemskt utsläpps­han­dels­system väcks förhopp­ningar om att världens tredje största utsläppare ska kunna snabba på klimatom­ställ­ningen och komma ut ur sitt kolbe­roende. Genom ett så kallat ”cap-and trade” system vill Indien skapa inci­tament för det natio­nella närings­livet att ställa om och inve­stera i förnybar energi. Rege­ringens målsättning är att hälften av landets el ska produ­ceras med fossilfri energi till 2030 och att utsläppen totalt sett ska minska med 45 procent. Detal­jerna om det indiska systemet är ännu inte kända, men andra asia­tiska utsläpps­han­dels­system som har upprättats i exem­pelvis Sydkorea, Kina och Japan har prissatt utsläppen på en blygsam nivå på mellan 2 och 15 dollar per ton. Deras effekt på omställ­ningen har därför varit begränsad. Troligen kommer inte det indiska priset för koldi­ox­id­ut­släpp vara särskilt mycket högre.

Kan få konse­kvenser för den frivilliga klimat­kom­pen­sa­tionen
Det indiska beslutet kan däremot få konse­kvenser för den frivilliga klimat­kom­pen­sa­tionen eftersom rege­ringen samtidigt aviserat ett förbud för export av utsläppskre­diter. Det här kan innebära att priser på sådana krediter stiger. Alla detaljer är inte fast­ställa ännu och det är därför möjligt att en frivillig marknad kan komma att fungera vid sidan av, och att projekt som exem­pelvis avser inve­ste­ringar i jord­bruks­sektorn eller skogs­plan­tering inte omfattas av förbudet. Export­för­budet kan ses som en trend där enskilda utveck­lings­länder utvecklar en mer aktiv klimat­po­litik, pris­sätter utsläpp och samtidigt försöker få kontroll över handeln med utsläppskre­diter. Tidigare i år skapade Indo­nesien ett eget utsläpps­han­dels­system och införde restrik­tioner i exporten av krediter. Export­re­strik­tioner har även införts i Honduras, Nya Guinea och Uruguay.

Ambition att få större inhemsk nytta och kontroll
En anledning till att länder begränsar handeln med utsläppskre­diter är att de vill få kontroll över förvalt­ningen av sin skog och det värde den kan ha i ett klimat­sam­manhang. Vad som tidigare skett är att inter­na­tio­nella aktörer skapat krediter genom att betala lokal­sam­hällen för skydd av värdefull skog. Dessa initiativ kan dock skapa problem för värd­län­derna med exem­pelvis dubbel­bok­förning av utsläpp samtidigt som de tappar kontroll över skogen. Det finns också ett missnöje med att inter­na­tio­nella aktörer utvecklar projekt som inte har förankrats i lokal­sam­hällen eller hos myndigheter.

En del miljö­or­ga­ni­sa­tioner ser infö­randet av dessa förbud och restrik­tioner som positivt eftersom det har funnits tvek­sam­heter runt dessa utsläppskre­diters miljö­mässiga och sociala aspekter. Flera skogs­stater har också insett att det finns ett värde i att själva sälja krediter. Ett exempel är Gabon i Väst­afrika som inför COP27 avser att sälja krediter till ett värde av 2 miljarder dollar. Därmed säger de sig kunna skydda en stor del av sin regnskog.

Noggrann granskning för fram­gångsrik klimat­kom­pen­sation
En kvar­stående utmaning för företag som köper klimat­kom­pen­sation genom projekt i utveck­lings­länder, är att försäkra sig om att de verk­ligen infriar de utsläpps­minsk­ningar som de utlovar. Består skyddet av skogen på sikt och är projekten verk­ligen förankrade lokalt? Företag som köper utsläppskre­diter bör noggrant undersöka hur projekten arbetar med frågor som uppföljning, förankring och sociala och miljö­mässiga aspekter, alter­nativt utforska klima­tin­ve­ste­ringar som sker i Sverige eller i vår närhet.

Hanna Savola, senior konsult och tf ansvarig för erbju­dan­de­område Klimat­kom­pen­sation och kolin­lagring på 2050

Daniel Lindvall, senior konsult 2050