Konceptet med låne­cyklar är lika enkel som genial. Tack vare moderna system skapas lättill­gäng­lighet och cykel­resan kan genom­föras utan att ha planerat dagen i förväg. Därmed skapas nya möjlig­heter för att ersätta annat resande med cykel. På Ekotransport 2030 den 27 april fick Clear Channel priset för ”Inno­va­tioner för minskade utsläpp” och jag fick uppdraget att motivera varför ur ett klimat­per­spektiv. Här kommer motiveringen.

Gammal idé i ny tappning

Låne­cyklar är inte något nytt koncept i Sverige. Redan på 70-talet fanns projektet Vita Cyklar där frivilliga samlade in över­blivna cyklar (gratis), repa­rerade dem (gratis) och lånade ut dem (gratis) utan några krav på ID-hand­lingar. Dagens avan­cerade system som City Bikes använder finan­sieras kommer­siellt genom ett litet till­skott från använ­daren men framför allt genom reklamp­latser. Att Vita Cyklarna försvann (bokstavligt talat) och att City Bike växer för varje år är ett bra exempel på att håll­bar­hetens tre pelare – miljö, socialt och ekonomi — alla måste finnas på plats för att en verk­samhet ska vara hållbar.

Klimat­matchen med bilen och bussen

När cykling jämförs med bilkö­rande hamnar man ofta i en diskussion om att cykeln visst har en bräns­le­för­brukning. Det är bara det att bränslet stoppas i munnen i stället för under tanklocket. Och gräver man i detta kan man få fram att en medelstor och medel­snabb cyklist förbrukar 11 kcal mer för varje trampad kilo­meter jämfört med om hen hade kört bil. Hade sedan cyklisten utökat sin kost med anledning av detta med enbart oxfilé hade utsläppet för varje trampad kilo­meter uppgått till 128 g CO2, dvs ungefär som en modern bil (i alla fall om bilen har tejpade karos­skarvar, bort­tagen AC, speci­aldäck, speci­al­oljor, labb­miljö etc, etc). Å andra sidan om cyklisten i stället hade nöjt sig med att lägga på några extra pota­tisar på tall­riken hade vi hamnat på 2 g CO2/km. Och med ”EU-snitt­por­tionen” cirka 16 g CO2/km. Detta ska jämföras med utsläpp från bilar som, beroende på bil, bränsle och bilist, ligger på 100–250 g CO2/km.

Vad man då inte tänker på är att cykling är ett utmärkt sätt att få sin välbe­hövliga motion. Har man långt till jobbet och cyklar får man all motion man behöver. Så för att jämfö­relsen mellan cykeln och bilen ska var rättvis måste vi anta att bilisten får ordna med sin motion före eller efter bilfärden. Motsva­rande antal kalorier som cyklisten. Och ersätter den motio­ne­rande bilisten dessa kalorier med oxfilé… — jag tror ni fattar vart mitt reso­nemang leder. Att vi kan bortse från kalo­ri­in­taget och att cykeln därför har noll i utsläpp vid användning. Det enda som kan sätta käppar i hjulet för detta reso­nemang är om bilisten motio­nerar på ett gym som jag gärna skulle besöka men inte har hittat – Gymkraft, där allt slit på motions­cykeln och bänk­pressen omvandlas till el som skickas ut på elnätet.

  • City Bikes cyklar rullar många kilo­meter vilket förklarar att utsläppet för material och till­verkning av cykeln är låga 2,5 g CO2/km. För omför­flyttning av cyklar används last­bilar vilka belastar cyklarna med 8 g CO2/km. Totalt klimatav­tryck för City Bike-cyklarna; drygt 10 g CO2/km.
  • Utöver användning till­kommer material och till­verkning även för bilen med stor­leks­ord­ningen 40–60 g CO2/km, beroende på hur långt bilen körs. Om bilen är en taxi ska man också ta hänsyn till att även en taxi har en post för omdis­po­nering — fram­körning och tomkörning — vilken kan vara bety­dande. Totalt för bilen hamnar vi på ett genom­snittligt värde på 220 g CO2/km.
  • Stock­holms bussar släppte 2013 ut cirka 20 g CO2/pkm (person­kilo­meter). Till detta kommer också material och till­verkning av bussen och Stock­holms­bus­sarna hamnar på cirka 25 g CO2/pkm.

Delandets ekonomi

Kan City Bike innebära att färre behöver äga en egen cykel betyder det mindre trängsel i cykel­rummen och färre cyklar som behöver till­verkas. Tack vare att City Bike-cyklarna används så mycket mer än privat­cyk­larna blir utsläppet per rullad kilo­meter låga 2,5 g CO2, att jämföra med en privat­cykel som körs 1 mil per vecka i 10 år som får 20 g CO2/km.

Tack vare att City Bikes stationer finns utspridda över hela staden kan även de som inte kan cykel­pendla använda cykeln som trans­port­medel under dagtid. Att cykeln kan hämtas vid en station och lämnas vid en annan skapar möjlig­heten att cykla på hemvägen trots att livspusslet gör att man inte kunde cykla på ditvägen. Allt detta innebär ökat cyklande och minskat bilåkande.

Minskade utsläpp i Stockholm och världen

Låne­cyklar är en global växande trend med stora system bland annat i Paris, London och Barcelona. Totalt rör det sig om mer än 500 system och över en halv miljon låne­cyklar. Skulle man anta att City Bikes cyklar ersätter biltrafik innebär det minskade utsläpp med 800 ton CO2 per år och om samma siffror används i den globala kontexten pratar vi om 350 000 ton.

Att trans­por­teras i och att parkera bilar tar betydligt större plats än för cyklar. Om minskad biltrafik tack vare ökad cykel­trafik innebär att vägarna anpassas för detta så kan ytor beläggas med växt­lighet i stället för asfalt vilket bland många nyttor skulle innebära en kolsänka.

Varför City Bike kan innebära bättre och billigare kollektivtrafik

This one runs on fat and saves you money (cykel). This one runs on money and makes you fat (bil).

En kaxig slogan som Cykel­främ­jandet skulle kunna börja använda i sin marknadsföring.

Men även om vi bortser från motion, jag spelade ju just bort ”motions­kortet” i mitt reso­nemang för en rättvis jämfö­relse mellan trans­portslagen, så innebär cykling när den tränger undan biltrafik en bättre hälsa för hela staden genom bland annat minskade utsläpp till luft av partiklar och kväve­oxider, med lägre sjuktal som följd. Dessa lägre sjuktal borde minska kost­na­derna för sjukvård. Eftersom hälso- och sjukvård ligger inom lands­tingets budget till­sammans med kollek­tiv­tra­fiken är det inte allt för långsökt att tänka sig att minskat bilå­kande skulle innebära en resurs­för­flyttning från sjukvård till kollek­tiv­trafik, så att kollek­tiv­tra­fiken kan utvecklas och till­sammans med cyklingen ersätta biltra­fiken ännu mer. För ytter­ligare stimulans kan det kanske till och med finnas utrymme för att krympa priset på SL-kortet med en eller flera chip­spåsar. Nej förresten, något nyttigare – morötter!

Göran Erselius

Publi­cerat på torsdag 28 april, 2016