Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad<br />

Att harmo­nisera de svenska klimat­målen fram till 2030 med EU:s klimatmål och Sveriges åtagande vad gäller reduk­tioner av växt­hus­gas­ut­släpp, innebär en liten ambi­tions­minskning. Att överge ett svenskt mål för en mindre ambitiös målsättning kan dock ha ett signal­värde som man inte bör underskatta.

Det är mycket positivt att utred­ningen uppmanar rege­ringen att presentera ett samlat program som säkrar att Sverige uppfyller kraven i EU:s nya klimat­lag­stiftning senast halv­års­skiftet 2024. I teorin kan det också finnas positiva aspekter med idén att nå de svenska målen genom att införa ett natio­nellt utsläpps­han­dels­system för alla fossila utsläpp av koldioxid (utanför de sektorer som redan omfattas av EU:s utsläpps­han­dels­system), och styra antalet utsläpps­rätter så att man landar på en godkänd utsläppsnivå. En fördel med ett utsläpps­han­dels­system skulle kunna vara att det sätter fokus på utsläpp från fossila bränslen, i stället för att som reduk­tions­plikten rikta fokus på användning av biodriv­medel. Det kan hjälpa till att vrida debatten åt rätt håll. Och faktiskt i förläng­ningen rikta strål­kas­tar­ljuset mot behovet av att använda mindre driv­medel generellt.

Dock finns många fråge­tecken i prak­tiken. En stor del av de utsläpp som inte regleras av EUs utsläpps­handel kommer från användning av fossila bränslen inom trans­port­sektorn och arbets­ma­skiner. Dessa utsläpp måste sänkas för att vi ska klara av våra åtaganden och detta anser utred­ningen ska hanteras inom ramen för det natio­nella utsläpps­han­dels­sy­stemet som föreslås. Frågan är om förslaget kommer att få större politisk acceptans än reduk­tions­plikten? Systemet skulle troligen ge samma effekt på pris­nivån på driv­medel som reduk­tions­plikten, vilket vi redan vet kan vara ett stort hinder vad gäller acceptans från flera partier.

En annan utmaning är tidsa­spekten. Hur ska vi hinna få ett system på plats till­räckligt fort? Reduk­tions­plikten monteras ner från 1 januari 2024 och då lär utsläppen från diese­lan­vändning öka med 35 % över en natt. Det är ett märkligt poli­tiskt beslut att ta bort ett system för utsläpps­minsk­ningar innan man har ett nytt på plats.

Även om man anser att ett system med utsläpps­han­dels­rätter är bättre än reduk­tions­plikt och att det svenska målet måste omar­betas, så kan man fundera över konse­kven­serna av att än en gång svika det poli­tiska löftet om lång­siktiga spel­regler och riva upp ett etablerat system, för något helt annat som i princip får samma effekt. Nedmon­te­ringen av reduk­tions­plikten drar undan mattan för företags inve­ste­ringar i produktion av förnybara bränslen (t.ex. ST1s och PREEMs planer för utökad kapa­citet under 2024–2026) och det är inte alls säkert att före­tagen kommer att orka sätta fart igen när vi vet hur ett framtida system kommer att vara utformat.

Slut­ligen påpekas tydligt i utred­ningen att slut­sat­serna utgår ifrån att EU:s regelverk inte försämras. Det förut­sätter i sin tur att EU-valet i vår inte leder till en politisk majo­ritet som väljer att demontera den ambi­tiösa klima­ta­genda som EU:s nuva­rande kommission och parlament står för.

 

Läs mer nyheter i ämnet:
Miljö&Utveckling, Fors­karen: ”Problemet är inte Hassler, utan rege­ringen”
Supermil­jö­bloggen, Hasslers klima­tut­redning presen­terad: ”Jag väljer att kalla det för en skärpning”
Dagens Nyheter, Utredning föreslår att alla svenska klimatmål ses över

 

Malin Forsgren
Senior konsult/partner, 2050
070–345 14 86
malin.forsgren@2050.se