Rebecka Jakobbson och Malin Forsgren framför EU-kommissionens byggnad

EU:s nyligen beslutade klimat­po­litik, Fit-for-55, innebär bland annat att de företag som ingår i utsläpps­han­dels­sy­stemet ETS kommer att tvingas minska utsläppen snabbare än vad som krävdes tidigare, vilket kommer att leda till ökade kost­nader för dem som inte ställer om.

För att undvika koldi­ox­id­läckage, t.ex. att euro­peiska indu­strier flyttar produk­tionen utom­lands, så har EU infört Climate Border Adjustment Mechanism (CBAM). Den innebär att företag som impor­terar produkter av järn, stål, cement, aluminium och konst­gödning kan komma att behöva betala en avgift för inbäddade utsläpp. Många import­fö­retag vänder sig nu till 2050, som har stor erfa­renhet av klimat­be­räk­ningar, för att få hjälp.

 

Vad innebär CBAM rent praktiskt?

Företag som impor­terar de berörda produk­terna, kommer att behöva regi­strera i en särskild databas vilken klimat­på­verkan som dessa produkter hade i till­verk­nings­landet. Senast den 31 januari 2024 ska före­tagen rapportera in uppgifter om varor som impor­terats mellan 1 oktober i år och 31 januari nästa år. Fram till den 1 januari 2026 är en över­gångs­period men efter det kommer de att behöva visa upp ett särskilt CBAM-certi­fikat för varje ton fossil koldi­ox­i­de­kvi­valent som deras produkter orsakat (vilket inklu­derar fler växt­hus­gaser än fossilt koldioxid). CBAM-certi­fi­katet kan de antingen köpa av EU eller få gratis om de kan intyga att produ­centen betalat skatt eller annan utsläpps­avgift i tillverkningslandet.

Reglerna för vilka inbäddade utsläpp som ska ingå är olika för olika produkter och finns reglerat i kommis­sionens genom­fö­ran­de­för­ordning och tillämp­nings­fö­re­skrifter. Det finns också en exakt lista med KN-nummer för exakt vilka produkter som berörs. Företag uppmuntras nu att begära ut specifika utsläpps­värden från sina leve­ran­törer som ska användas i rappor­te­ringen. Om de inte gör det, eller om de inte lyckas få fram specifika värden, så kommer istället scha­blon­värden som är högre än genom­snittet att läggs in i rappor­te­ringen. Därför bör företag redan nu skicka förfråg­ningar till sina leve­ran­törer så att de kan rapporter in korrekt, trovärdigt och veri­fierat uppgifter om den klimat­på­verkan som de impor­terade produk­terna har.

Är CBAM då en klimattull? Och varför har WTO inte stoppat EU från att införa CBAM? Jo, därför att det inte är en tull. Det är ju inte den som expor­terar som betalar utan den som impor­terar. Därför bedöms CBAM vara WTO-kompatibelt.

 

Vad menas med koldi­ox­id­läckage?

Koldi­ox­id­läckage är när den euro­peiska indu­strin på grund av kost­nader från klimat­styr­medel flyttar utom­lands eller när deras kunder väljer att köpa av deras konkur­renter utanför unionen. Det gör ju att klimat­styr­medlen blir verk­ningslösa i prak­tiken eftersom utsläppen bara flyttar utomland. Därför kommer CBAM-avgiften att motsvara det som inhemska produ­center betalar för utsläpps­rätter. Det gäller då utsläpps­rätter för deras egna utsläpp i skor­stenen men också kost­nader för elpriset eller pris för vätgas­pro­duktion som beror på utsläppsrätter.

Produk­ternas inbäddade utsläpp ska rappor­teras kvar­talsvis. Första rappor­te­ringen ska göras senast 31 januari 2024 – så det är bråttom för många att förstå det nya regel­verket. Första halvåret kommer det att vara möjligt att använda scha­blon­be­räk­ningar av utsläpp som Kommis­sionen ska till­han­da­hålla, även om vi ännu inte sett det. Därför är det många impor­törer som nu vänder sig till 2050 som har lång erfa­renhet av klimatberäkningar.

2050 har arbetat med frågan om CBAM under lång tid och har i ett gemensamt forsk­nings­projekt med Linkö­pings univer­sitet arbetat med att utveckla AI-Powered Carbon Border Adjust­ments (AICA), som syftar till att stötta närings­livet i att enklare ta fram utsläpps­värden som kan användas i CBAM-rappor­te­ringen. Varför har CBAM kommit till?

Den poli­tiska bakgrunden till CBAM är att förhindra koldi­ox­id­läckage, vilket annars är en risk när ETS nu skärps kraftigt. Utsläppen i sektorn ska minska med 62 procent till 2030 och kommer gå ner mot noll strax före 2040. Skärp­ningen görs dels genom att 90 miljoner utsläpps­rätter helt enkelt skrotas 2024 och 27 miljoner skrotas under 2026. Men den linjära reduk­tions­faktorn skärps också och den innebär att antalet utsläpps­rätter till­gängliga för före­tagen minskar varje år. Också den del av utsläpps­rät­terna som före­tagen får gratis minskas stegvis och ska försvinna helt 2034.

Det här kommer att öka kost­na­derna kraftigt för dessa konkur­rens­ut­satta produkter om de inte ställer om snabbt. Utsläppen kommer ju också att stegvis förbjudas i och med att antalet utsläpps­rätter närmar sig noll.


Hur reagerar nu de expor­te­rande länderna?

Förhopp­ningen är att CBAM ska leda till att de länder som är stora expor­törer av produkter och som konkur­rerar med euro­peiska företag inom ETS-sektorn, ska införa egna koldi­ox­idskatter eller utsläpps­han­dels­system. För varför skulle de vilja att EU tog in pengar som i förläng­ningen betalas av euro­peiska konsu­menter, när de själva kan dra in samma summor?

När 2050 nyligen besökte Bryssel och träffade Geras­simos Thomas, chefen för EU-kommis­sionens skatte­di­rek­torat som är ansvarigt för infö­randet av CBAM, berättade han att han nu reser världen runt och lär de expor­te­rande länderna hur de ska införa en koldi­ox­idskatt. Flera av de största expor­tö­rerna av dessa produkter har också redan aviserat att de kommer att införa någon typ av skatt eller utsläpps­han­dels­system. Detta innebär dock inte att svenska företag får minskad admi­nist­rativ börda utan de måste fort­fa­rande rapportera utsläppen i EU:s databas och även rapportera om till­ver­karen betalt något ekono­miskt styr­medel. Rege­ringen har nyligen beslutat att Natur­vårds­verket ska vara ansvarig myndighet för CBAM i Sverige. Natur­vårds­verket har lagt upp ett refe­rens­bib­liotek med mer infor­mation mer om CBAM och hur ert företag påverkas av detta.

 

Läs mer:

2050 och LiU ger remissvar till EU kring förslaget på koldioxidtullar

Vi har tidigare skrivit om behovet av auto­ma­ti­serade koldi­ox­id­be­räk­ningar för infö­randet av CBAM, vilket vi åter­kommer till även i ovanstående remissvar. Hela vår feedback finns till­gänglig här på EU-kommis­sionens offi­ciella hemsida.

AICA – ett AI-projekt för att skapa trovärdiga klimatberäkningar

EU:s Gröna giv

 

Mårten Wiktor
Konsult på 2050

Anders Grönvall
Senior konsult på 2050