I ett unikt forsk­nings­projekt ska 2050 och Linkö­pings univer­sitet undersöka hur Arti­fi­ciell intel­ligens kan användas för att förhindra koldi­ox­id­läckage i EU:s utsläpps­han­dels­system. Projektet ska ta fram en legitim och effektiv teknisk lösning som under­lättar genom­fö­randet av EU:s grän­sju­ste­rings­me­kanism (CBAM).

Den 14e juli fattade Euro­peiska kommis­sionen beslut om att inrätta en grän­sju­ste­rings­me­kanism. Denna mekanism, som benämns som CBAM (Carbon Border Adjusment Mechanism), ska komplettera EU:s utsläpps­han­dels­system genom att växt­hus­gas­ut­släpp som orsakas av varor som impor­teras till EU också pris­sätts och regleras på motsva­rande sätt. Förslaget är en del av EU:s så kallade Fit for 55-paket, vilket avser att minska utsläppen i EU med 55 procent till 2030 utifrån 1990 års nivåer. Syftet med grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen är att minska risken för koldi­ox­id­läckage i EU:s utsläpps­han­dels­system, det vill säga att koldi­ox­idin­tensiv produktion flyttar till länder med låga klima­tam­bi­tioner. Meka­nismen är också tänkt att stimulera andra länder att ta initiativ till att pris­sätta utsläpp inom sina länder och förmå företag utanför EU att sänkta sina utsläpp. Förslaget ska börja fasas in från 2023 och tillämpas fullt ut från 2026 för import av cement, elekt­ri­citet, gödsel­medel, järn och stål samt aluminium.

Det finns dock flera utma­ningar med den före­slagna grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen. Meka­nismen måste utformas och tillämpas på ett sätt så att den är förening med WTO-regel­verket och inte provo­cerar fram omoti­verade handels­kon­flikter. Den bör inte heller skapa onödigt betungande bördor för företag och de myndig­heter som ska hantera den.

I oktober inledde 2050 Consulting AB och Linköping univer­sitet forsk­nings­pro­jektet AI-powered Carbon Border Adjustment. Avsikten är att undersöka hur vi med ett maski­nin­lär­nings­system, så kallad Arti­fi­ciell intel­ligens (AI), kan tillämpa grän­sju­ste­rings­me­ka­nismen på ett sätt som uppfattas som legitimt och effektivt av såväl inter­na­tio­nella handels­partner som närings­livet inom EU. De beräk­ningar som ska göras måste utgå från till­för­litliga utsläppsdata och en livscy­ke­la­nalys som omfattar varornas alla delar och material. Före­tagen Toyota Material Handling och Alfa Laval deltar som partners i projektet.

Forsk­nings­pro­jektet är finan­sierat av Vinnova, i samråd med Formas och Ener­gi­myn­dig­heten, inom utlys­ningen ”AI i klimatets tjänst”. Det är unikt i sitt slag då det avser att utveckla ett AI-system som är kapabelt att fram­ställa och validera livscy­ke­la­na­lyser och utsläpps­be­räk­ningar för varor som produ­ceras och sätts samman i Sverige, EU och övriga världen. Projektet kommer för det första att undersöka vilken typ av data som kommer att krävas för att utveckla AI-systemet. Det ska vidare studera möjlig­heten att skapa ett AI-system som gör till­räckligt till­för­litliga och opar­tiska livscy­ke­la­na­lyser, beräk­ningar och redo­vis­ningar så att verk­tyget kan ses legitimt i ett inter­na­tio­nellt sammanhang och av indu­strin. Det handlar bland annat om trans­parens, likvär­dighet behandling och effek­ti­vitet. Projektet har också beröring på frågor om hur ett AI-system kan hantera frågor såsom osäkerhet, precision, tolkning av data och rättvisa.

Läs mer om projektet liksom om EU:s grän­sju­ste­rings­me­kanism .